Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2022

Οι πληγές του «Φαραώ»

 Πλέον, δεν προκαλεί καμία εντύπωση. Διαβάζεις ότι επίκειται ένα καιρικό φαινόμενο. Ξέρεις ότι θα εφαρμοστεί ο Νόμος του Μέρφι, «ό,τι είναι να πάει στραβά θα πάει». Ακούς τις βαρύγδουπες δηλώσεις ότι είμαστε θωρακισμένοι. Εκεί ξεκινάει το χιούμορ και το πικρό γέλιο. Περιμένεις λίγες μέρες. Μετράμε όλοι μαζί πληγές. Το χειρότερο είναι, όπως σχολίαζε ο Κωνσταντίνος Πουλής, πως μέσα σε όλα αυτά κυριαρχεί η καρτερικότητα. Εκπαιδευόμαστε να περιμένουμε στωικά τη δυστυχία και την επόμενη καταστροφή, να μη μας εξοργίζει η αδιαφορία, η ανικανότητα οι ξεκάθαρες συνέπειες των εξυπηρετήσεων ιδιωτικών συμφερόντων. Δεν είμαστε και Φουρθιώτηδες να μπορούμε να στείλουμε κανένα SMS στον Υπουργό Επικρατείας να παρέμβει άλλωστε.


του Θάνου Καμήλαλη

Σκηνή πρώτη: Βαρύγδουπες δηλώσεις για το πόσο σε ετοιμότητα είναι ο κρατικός μηχανισμός, με μπόλικη χρήση της μετοχής «θωρακισμένοι». Σκηνή δεύτερη: χάος. Σκηνή τρίτη: Αλληλοκατηγορίες μεταξύ τοπικών αρχόντων ή κυβέρνησης και κρατικοδίαιτων εταιρειών που εκμεταλλεύονται δημόσιες υποδομές με κέρδη εκατοντάδων εκατομμυρίων.  Σκηνή τέταρτη: Αmber Alert, άνθρωπος που παριστάνει τον πρωθυπουργό στον ελεύθερό του χρόνο, εξαφανίστηκε. Σκηνή πέμπτη: Επιστροφή στο χάος, με θλιβερές προσπάθειες μετακύλισης της ευθύνης.

Η ίδια παράσταση, κακοπαιγμένη, θλιβερή, ανεβοκατεβαίνει δυόμιση χρόνια τώρα, πατώντας πάνω στις διαχρονικές παθογένειες του κρατικού μηχανισμού στη διαχείριση κρίσεων. Τα συνθήματα γεμάτα έπαρση περί «αριστείας» και «αποτελεσματικότητας», το κράτος που αυτοπροσδιορίστηκε ως «επιτελικό» καταρρέουν μπροστά σε προβλήματα όπως «Πώς να μην αφήσετε 3.000 οδηγούς εγκλωβισμένους σε οδική αρτηρία της πρωτεύουσας», ή «Εναέρια μέσα πυρόσβεσης και σε τι χρησιμεύουν» ή «Πώς να μη βουλιάξει ένα λεωφορείο στην Ποσειδώνος».

Συμφορές που μοιάζουν αδύνατο να προβλέψει και να υπερκεράσει η κυβέρνηση, που καταφεύγει σε πλήρη άρνηση της πραγματικότητας ή/και αστείες δικαιολογίες. Ο αρμόδιος Υπουργός, η «μεταγραφή αεροδρομίου» μας από Κύπρο, κόμπαζε τη Δευτέρα ότι «κρατήσαμε την χώρα ανοικτή». Την ίδια ώρα, χιλιάδες οδηγοί καταλάβαιναν ότι θα διανυκτερεύσουν στα οχήματά τους, δύο τρένα ήταν ακινητοποιημένα, σε Λιβαδειά και Οινόη, ενώ η πρόσβαση σε πολλά δημόσια νοσοκομεία ήταν ήδη αδύνατη, καθώς το χιόνι μαζευόταν στις εισόδους και κανείς δεν προνόησε να κρατήσει έστω λίγους δρόμους ανοικτούς.

Κι όταν ο όλεθρος που λέγεται κυβέρνηση Μητσοτάκη συναντάει τις δημόσιες υποδομές που εκμεταλλεύονται ιδιώτες, το μείγμα είναι εκρηκτικό. Κυλάει ο τέντζερης της ανικανότητας και βρίσκει το καπάκι της κερδοσκοπίας, της εκμετάλλευσης δημόσιων αγαθών. Οι αυτοκινητόδρομοι εξάλλου δεν είναι καν μονοπώλιο. Δεν γίνεται να πεις «αυτός δεν έχει καλές υπηρεσίες, θα πάω από τον ανταγωνιστή του». Δεν υπάρχει ανταγωνιστής μόνο κάτι κακοτράχαλοι δρόμοι παράκαμψης. Υπάρχουν επίσης αποικιοκρατικές ρήτρες που επιτρέπουν στις μεγάλες κατασκευαστικές που απαρτίζουν τους «εργολάβους» να έχουν κέρδη εκατομμυρίων ευρώ, χωρίς σχεδόν καμία υποχρέωση και με αποζημιώσεις ακόμα και με βάση τις «προβλέψεις» τους για την κίνηση που περιμένουν να έχουν. Αυτό το μοντέλο, δεν είναι καν «καπιταλισμός», καθώς, δεν περιέχει κανένα επιχειρηματικό ρίσκο, καμία «επένδυση» κεφαλαίων.

Έτσι, φτάνουμε στα δυσθεώρητα κέρδη της Αττικής Οδού και της κάθε Αττικής Οδού. Αυτοκινητόδρομοι κατασκευάζονται με δημόσιο χρήματα (αμιγώς ελληνικό ή συγχρηματοδότηση με Ε.Ε,), η εταιρεία δανείζεται από ελληνικές τράπεζες, αποπληρώνει τα δάνεια με τα έσοδα από τους φορολογούμενους μέσω των διοδίων και στη συνέχεια απλώς βλέπει τα κέρδη να αυξάνονται. Παράλληλα, οι καθυστερήσεις είναι ο κανόνας, με έρευνα του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, που ασχολείται με τις Συμπράξεις Ιδιωτικού και Δημοσίου Τομέα (ΣΔΙΤ), να διαπιστώνει ότι στην Ελλάδα το κόστος σε τρεις αυτοκινητοδρόμους αυξήθηκε κατά 1,2 δισ. ευρώ εξαιτίας των καθυστερήσεων στην παράδοση των έργων. Στη μία περίπτωση που έτυχε να μην ισχύσει αυτός ο κανόνας (Εγνατία Οδός), απλώς ο δρόμος κατασκευάζεται με δημόσιο χρήμα και μέτα ξεπουλιέται από το ΤΑΙΠΕΔ στον ιδιώτη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), που θα φέρει αύξηση διοδίων και τέλος στο ποσοστό των εσόδων που πηγαίνει για το δημόσιο χρέος. Το αποτέλεσμα είναι ξανά, δισεκατομμύρια ζημίας για το δημόσιο.

Αυτή, είναι η «ιδιωτική πρωτοβουλία» όταν μιλάμε για δημόσια αγαθά και υποδομές. Το ρεύμα, το νερό, το σύστημα Υγείας, τις μετακινήσεις. Πολλές από αυτές τις πληγές έρχονται σιγά σιγά, την ώρα που διαβάζονται αυτές οι γραμμές. Περιμένουμε τις ακρίδες, σαν να λέμε.

Ο «Φαραώ» μας όμως, είναι φιλεύσπλαχνος και από όπου κι αν βρίσκεται, εξήγγειλε αποζημιώσεις. Δεν έχουν σημασία τα δικαστήρια, δεν έχουν σημασία οι συμβάσεις, δεν έχει σημασία το αν το Δημόσιο θα κάνει αγωγή στην εταιρεία. «Κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης», για να το πούμε νομικά, σημασία έχει ο νόμος του Μητσοτάκη, τον οποίον (εντελώς τυχαία) αποδέχτηκε η εταιρεία. Μοιάζει σαν να παίζουμε στο «Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», όπου η κόρη εφοπλιστή, Τζέλα Δελαφράγκα προσπαθεί να δώσει χρήματα στην οικογένεια του ναυτικού που τυφλώθηκε, για να κρύψει το γεγονός ότι το Τζέλα Δέλτα ναυάγησε επειδή δεν είχε φουγάρα. Ένα βολικό deal, ένας καλός συμβιβασμός. με μεσάζοντα εδώ τον Πρωθυπουργό και «ναυάγιο» την κυβέρνησή του.

Ο κίνδυνος εδώ, πέρα από τη φυσική καταστροφή, είναι η καρτερικότητα. Η στωική αποδοχή της μοίρας, η δυστυχία ως θέσφατο. Η αποδοχή δηλαδή ότι η Προστασία του Πολίτη θα εξαντλείται στα γκλομπ της αστυνομίας και η «Ασφάλεια» στις φιέστες με τα Ραφάλ. Η αποδοχή της διαχείρισης κρίσεων ως θεατρική παράσταση, με πολιτικούς να λένε για θωράκιση και μετά να βρίζουν τον κόσμο που σηκώθηκε να πάει στις δουλειές του. Η αποδοχή ότι ο μόνος τρόπος να επικοινωνήσει ένας εγκλωβισμένος οδηγός με την Πολιτεία είναι αν λέγεται Μένιος Φουρθιώτης και έχει το τηλέφωνο του Υπουργού, τον οποίον «ενοχλεί» για νομοσχέδια που τον αφορούν.

Όταν οδηγοί διανυκτερεύουν εγκλωβισμένοι στα οχήματά τους και η ερώτηση που επικρατεί σήμερα στην Αθήνα είναι «έχεις ρεύμα;», οι προσδοκίες μειώνονται αισθητά. Αλλά, δεν είναι ανάγκη να είναι πάντα έτσι. Δεν χρειάζεται να αποδεχτούμε την ανικανότητα, τον τραγέλαφο, τον ζόφο ως κάτι «κανονικό». Ούτε αξίζει στην κοινωνία όλο αυτό που συμβαίνει εδώ και δυόμιση χρόνια. Κι αν η κυβέρνηση έχει να προσφέρει πολλές ακόμα πληγές σε αυτόν τον τόπο, έχουμε το χρέος να προσφέρουμε κάτι καλύτερο σε εμάς και τους συνανθρώπους μας.



Πηγή

Πολίτες σε ρόλο κράτους με φόντο την αστυνομία

 «Ο κρατικός μηχανισμός είναι προετοιμασμένος» έλεγαν οι αρμόδιοι, κυβερνητικά στελέχη και η Πολιτική Προστασία. Ακόμη μια φορά όμως, αποδείχθηκε απροετοίμαστος. Το TPP έδωσε φωνή στους κατοίκους, οι οποίοι καθαρίζοντας τους δρόμους και μένοντας για ώρες χωρίς ρεύμα στα σπίτια τους, σχολίασαν την αναποτελεσματικότητα της Πολιτείας, σε ακόμα μια συνθήκη. «Έξω τη στιγμή αυτή υπάρχουν 4.000 αστυνομικοί και 900 οχήματα της ΕΛ.ΑΣ, που δίνουν μάχη να βοηθήσουν τους πολίτες» ανέφερε ο υπ. ΠΡΟ.ΠΟ, κάνοντάς μας να αναρωτιόμαστε πώς προκλητικά η κυβέρνηση και πάλι στηρίζει την αστυνομία αντί τους αρμόδιους μηχανισμούς.


της Γεωργίας Κριεμπάρδη

Κακοκαιρία «Ελπίς»: την περιμέναμε εδώ και μέρες. Οι μετεωρολόγοι είχαν προειδοποιήσει για τη σφοδρότητα αυτού του ψυχρού κύματος που θα έφερε χιονοπτώσεις ακόμη και στην Αθήνα. Όλα δηλαδή θα θύμιζαν την περσινή «Μήδεια».

Ο διευθυντής της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, Θοδωρής Κολυδάς, μάλιστα έγραψε σε άρθρο του στο news247.gr πως «σχετικά με τη χρονική έναρξη της κακοκαιρίας οι προγνώσεις της ΕΜΥ ήταν ακριβείς τόσο στις επίσημες προγνώσεις στην ιστοσελίδα της, όσο και στις σχετικές συσκέψεις στη ΓΓΠΠ, όπου μετείχα και, φυσικά δεν εκπροσωπούσα τον εαυτό μου, αλλά ολόκληρη την ΕΜΥ ως υπηρεσία. Στην προχθεσινή σύσκεψη μελετώντας Online τα δεδομένα, τα οποία προέβαλα και σε όλους τους συμμετέχοντες, τόνισα ότι η κακοκαιρία στην Αττική τελικώς θα ξεκίναγε νωρίτερα, απ’ ό,τι έδειχναν τα πρώτα στοιχεία που αρχικά τους είχα παρουσιάσει από το σχετικό Powerpoint. Συνεπώς όλοι είχαν εικόνα του τι θα επακολουθούσε».

«Ο κρατικός μηχανισμός είναι προετοιμασμένος» έλεγαν οι αρμόδιοι, κυβερνητικά στελέχη και η Πολιτική Προστασία. Ακόμη μια φορά όμως, αποδείχθηκε απροετοίμαστος. Κλειστές κεντρικές αρτηρίες, εγκλωβισμένοι οδηγοί επί ώρες στους δρόμους και τεράστιο πρόβλημα στην Αττική Οδό -που επέρριψε ευθύνες στους «άπειρους και φοβισμένους» πολίτες για το κομφούζιο-, δέντρα πεσμένα, είσοδοι νοσοκομείων κλειστές, ασθενοφόρα εγκλωβισμένα, ηλεκτροδότηση φάντασμα και κερασάκι στην τούρτα εγκλωβισμένοι επιβάτες για περισσότερες από 12 ώρες σε τρένα.

Η κακοκαιρία που έπληξε -όπως αναμενόταν- και την Αττική από τη Δευτέρα ξεγύμνωσε την κακοδιαχείριση από την Πολιτεία ακόμα μιας κατάστασης. Απουσία κρατικής μέριμνας για καταστάσεις που στη χώρα συμβαίνουν (βλ. χιόνια, πυρκαγιές). Απουσία ουσιαστικού σχεδιασμού για να παραμένει λειτουργική η χώρα. Απουσία μέριμνας για τις ανθρώπινες ζωές. Το πρόβλημα είναι διαχρονικό.

Γυρίζοντας την Αγία Παρασκευή συναντάς ανθρώπους να προσπαθούν να καθαρίσουν τις εισόδους των σπιτιών τους, τα αυτοκίνητά τους και απελπισμένοι να διαμαρτύρονται για την αναποτελεσματικότητα του κρατικού μηχανισμού. Άνθρωποι που επί ώρες είναι χωρίς ρεύμα. Άνθρωποι αφημένοι στην τύχη.

Βέβαια, με ανάρτησή του τη Δευτέρα, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, σημείωσε: «Στις πρωτοφανείς καιρικές συνθήκες καλώ τους πολίτες να αποφύγουν τις μετακινήσεις και να επιστρέψουν με ψυχραιμία και ασφάλεια στο σπίτι τους. Έξω τη στιγμή αυτή υπάρχουν 4.000 αστυνομικοί και 900 οχήματα της ΕΛ.ΑΣ, που δίνουν μάχη να βοηθήσουν τους πολίτες».

Στις πυρκαγιές έστελναν αστυνομικούς, στα χιόνια το ίδιο. Η Αστυνομία φαίνεται πως είναι η λύση για όλα, για την κυβέρνηση. Αυτό σίγουρα δε συνάδει με μια φιλελεύθερη πολιτική, πολλώ δε μάλλον με τη Δημοκρατία. «Δεν είναι ώρα για καταλογισμό ευθυνών. ΚΑΠΟΙΑ πράγματα δεν δούλεψαν» δήλωσε την Τρίτη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Τούτη η κυβέρνηση πέρασε κι από αντιπολίτευση, και τότε άλλα έλεγε.



Πηγή

Υπέβαλε παραίτηση ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικής Οδού

 Ο Διευθύνων Σύμβουλος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Αττικής Οδού, Βασίλειος Χαλκιάς, υπέβαλε την παραίτησή του, λόγω του χάους που επικράτησε στον αυτοκινητόδρομο λόγω της κακοκαιρίας.


«Στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., που συνεδρίασε εκτάκτως, σήμερα, Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2022, ο κ. Βασίλειος Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας, από την ίδρυσή της το 1999, υπέβαλλε την παραίτησή του. Όπως δήλωσε ο κ. Χαλκιάς στην επιστολή του «Προ ολίγου διασφαλίστηκε η ασφαλής απομάκρυνση και των τελευταίων ανθρώπων που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό. Ως όμως προϊστάμενος ενός ολόκληρου μηχανισμού αισθάνομαι την ανάγκη να διευκολύνω την εταιρεία και να υποβάλλω την παραίτησή μου από μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου ευχόμενος τα καλύτερα στον αντικαταστάτη μου. Ήταν τιμή μου που υπηρέτησα τις ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. σε αυτό το εμβληματικό έργο της Αττικής Οδού», ανέφερε η ανακοίνωση της Αττικής Οδού.

«Το Διοικητικό Συμβούλιο αφού ευχαρίστησε τον κ. Β. Χαλκιά για την 20ετή του προσφορά στην εταιρεία έκανε δεκτή την παραίτησή του και αποφάσισε την ανάληψη και άσκηση των καθηκόντων του κ. Β. Χαλκιά, από τον κ. Αριστοφάνη Παπαδημητρίου, Διευθυντή Κυκλοφορίας της εταιρείας, μέχρι την επιλογή νέου Διευθύνοντος Συμβούλου», κατέληξε.


Πηγή

«Δεν μπορώ, τρέμω, θα μείνω» – Συγκλονίζει η μαρτυρία 75χρονου που βρισκόταν από χθες στην Αττική Οδό

Συγκλονιστική και ενδεικτική της απόγνωσης στην οποία έχουν οδηγηθεί χιλιάδες πολίτες εξαιτίας της κυβερνητικής ανεπάρκειας, είναι η μαρτυρία ενός 75χρονου πολίτη που έχει εγκλωβιστεί από χθες στις 11 το πρωί στην Αττική Οδό, 100 μέτρα πριν από την έξοδο των Σπατών στο ρεύμα προς Αθήνα.

«Έρχεται ο Στρατός, μοιράζει κουβέρτες. Τρέμουμε. Ένας άλλος μου έδωσε ένα μπουκαλάκι νερό να πιω τα χάπια μου για την καρδιά και την πίεση. Πετρέλαιο δεν έχω. Δεν μπορώ, τρέμω, θα μείνω. Ο άλλος ο κύριος εδώ πέρα έχει άσθμα. Τι να τον κάνω; 75 ετών. Και δεν έρχονται οι άνθρωποι 70 μέτρα από τα διόδια με τέσσερα φτυάρια;», ανέφερε ο κ. Χρήστος μιλώντας στον ΣΚΑΪ.

Ερωτηθείς αν έχει περάσει κάποιος να ρωτήσει αν είναι καλά και αν χρειάζεται κάτι, απάντησε: «Κανένας απολύτως. Ντρέπομαι για την παιδεία του πρωθυπουργού και των υπουργών. Ντρέπομαι και λυπάμαι».

Στη συνέχεια είπε: «Πεθαίνουν άνθρωποι εδώ πέρα. Θύματα θέλουνε; Πέστε τους να δείξουν έλεος. Δεν μπορείτε να φανταστείτε τι συμβαίνει εδώ. Είναι φοβερό πράγμα. Δεν υπάρχουμε γι’ αυτούς εμείς όλοι; Σώστε μας! Μέσα στο αυτοκίνητο είμαστε δύο, ο ένας 75 χρονών με άσθμα, ο άλλος με καρδιά και πίεση. Τρέμουμε!».

Ευτυχώς, η περιπέτεια του 75χρονου και του συνεπιβάτη του είχε αίσιο τέλος, καθώς στη συνέχεια ο κ. Χρήστος επικοινώνησε με τον σταθμό και ενημέρωσε ότι αμφότεροι απεγκλωβίστηκαν. «Αν δεν ήσασταν εσείς, θα είχαμε πεθάνει εδώ», ανέφερε εμφανώς φορτισμένος συναισθηματικά.

Σε νεότερη σύνδεση με τον ΣΚΑΪ, ο 75χρονος δήλωσε πλέον καλά, αλλά εξέφρασε την ανησυχία του για όσους παραμένουν εγκλωβισμένοι στην Αττική Οδό, σχεδόν ένα 24ωρο μετά.

Όπως ο ίδιος ανέφερε, μετά από 22 ώρες έκαναν την εμφάνισή τους δυνάμεις για την παροχή βοήθειας και τον απεγκλωβισμό των πολιτών.

“Τώρα έρχονται, μετά από 22 ώρες. Πού ήταν; Γιατί κορόιδευαν τον κόσμο; Γιατί έλεγαν ψέματα; Αλλά ήθελαν να πάνε να ξαπλώσουν στο σπίτι τους κι εμείς να έχουμε πάθει υποθερμία”, δήλωσε φανερά εκνευρισμένος.


Πηγή