Πέμπτη 1 Ιουλίου 2021

A. Δασκαλοπούλου, ΕΙΙΡΑ: Ήρθε η ώρα για ένα ολοκληρωµένο σχέδιο νόµου για το µέλλον του ραδιοφώνου

 

Συνέντευξη στον ∆ηµήτρη Τσουκαλά


Την αυξηµένη κινητικότητα της ΕΙΙΡΑ προς την κατεύθυνση της τακτοποίησης του ραδιοφωνικού ρυθµιστικού τοπίου, αποκαλύπτει η νέα πρόεδρός της, Αλεξάνδρα ∆ασκαλοπούλου, τονίζοντας πως η Ένωση προσέρχεται στη συζήτηση για ένα σύγχρονο νοµοθετικό πλαίσιο που διασφαλίζει την οµαλή και εύρυθµη λειτουργία της αγοράς. Ακόµη, προαναγγέλλει το στόχο να φτάσει το ελληνικό εµπορικό ραδιόφωνο σε υψηλότερη θέση και µε µερίδια αγοράς που αντανακλούν την «έξυπνη» αποτελεσµατικότητά του, ενώ δεν παραλείπει να αναφερθεί στην σηµαντική εµπιστοσύνη που υπάρχει για το ραδιόφωνο, το οποίο, όπως λέει, πλέον είναι παντού και σε πολλές πλατφόρµες.


Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας ως προέδρου της EIIΡΑ; Ποια είναι τα θέµατα που έχει στην κορυφή της ατζέντας της η Ένωση αυτή την περίοδο;
Βρισκόµαστε σε αυξηµένη κινητικότητα και έχουµε εντείνει τις δράσεις µας για τακτοποίηση του ραδιοφωνικού ρυθµιστικού τοπίου, µε ακόµα πιο εποικοδοµητική συµµετοχή τόσο στη δηµόσια διαβούλευση µε την κυβέρνηση, όσο και στη συνεργασία µε τις αρµόδιες ρυθµιστικές αρχές, την ΕΕΤΤ και το ΕΣΡ. Ως θεσµικό όργανο που εκπροσωπεί τα ιδιωτικά ραδιόφωνα της Αττικής, στόχος µας είναι οι συζητήσεις µε τους φορείς να καταλήγουν σε συνεννόηση για το καλό της αγοράς µας, των εργαζοµένων µας και των συνεργατών µας.
Ξέρετε, την προηγούµενη δεκαετία, καθώς πήρε προτεραιότητα η διαχείριση της κρίσης στην οικονοµία και η ανάταξη της παραγωγικής διαδικασίας, στο ραδιόφωνο στερηθήκαµε βασικές πολιτικές που ρυθµίζουν το τοπίο, όπως λόγου χάρη οι άδειες εκποµπής αναλογικών ραδιοφώνων, η επικαιροποίηση του χάρτη των συχνοτήτων, η τακτοποίηση και οργάνωση των κέντρων εκποµπών. Σωρεύσαµε στρεβλώσεις από το χτες, όταν θα έπρεπε να επικεντρωνόµαστε στο αύριο, στις νέες τεχνολογίες και στους µοντέρνους τρόπους διανοµής του ραδιοφωνικού περιεχοµένου.
Σήµερα προσερχόµαστε σε συζήτηση που θα αποτυπώσει και θα αξιολογήσει τα υφιστάµενα προβλήµατα λειτουργίας της ραδιοφωνικής αγοράς και που ελπίζουµε να καταλήξει σε ένα ολοκληρωµένο σχέδιο νόµου για την ιδιωτική ραδιοφωνία και το µέλλον της.

Μας δίνετε είδηση, νοµίζω.
Σας λέω ότι µε συνέπεια στο ρόλο ευθύνης που έχουµε επιλέξει, ετοιµαζόµαστε να προσέλθουµε στη συζήτηση για ένα σύγχρονο νοµοθετικό πλαίσιο που διασφαλίζει την οµαλή και εύρυθµη λειτουργία της αγοράς µας. Πράγµατι, τώρα υπάρχουν οι προϋποθέσεις συζήτησης και συνεννόησης. Αναπόσπαστο στοιχείο της νοµοθέτησης θα πρέπει να είναι η θέσπιση ενιαίας διαδικασίας αδειοδότησης, µε την οποία θα χορηγηθούν άδειες αναλογικής εκποµπής στους υποψηφίους µε αντικειµενικά κριτήρια, που θα διασφαλίζουν ότι οι ραδιοφωνικές επιχειρήσεις θα είναι βιώσιµες και υγιείς.

Ποιο είναι το σχόλιό σας για το νοµοσχέδιο για τα ΜΜΕ που ψηφίστηκε στις αρχές του χρόνου; Θα βοηθήσει, κατά τη γνώµη σας, τη ραδιοφωνική αγορά; Υπάρχουν ακόµη εκκρεµότητες;
Μετά από καιρό ρυθµιστικής απραξίας στο ραδιόφωνο υπήρξε ένα πρώτο βήµα από την πλευρά των νοµοθετών για να βάλουµε τάξη στο ραδιόφωνο. Και αυτονόητα το καλωσορίσαµε και προσήλθαµε σε συζήτηση µε τη σκέψη ότι ξεκινάµε τη συνολικότερη συζήτηση για τη ρύθµιση της αγοράς. Να υπενθυµίσω ότι η διαβούλευση ξεκίνησε µε τον υφυπουργό Στέλιο Πέτσα και ακολούθως συνέχισε και έφερε το σχέδιο νόµου προς ψήφιση ο νέος υφυπουργός Θεόδωρος Λιβάνιος.
Και αυτήν τη στιγµή που σας µιλώ, επανεκκινούµε τις εργασίες της Κοινής Oµάδας Εργασίας όπου συµµετέχει η ΓΓ Ενηµέρωσης και Επικοινωνίας, η ΕΕΤΤ και το ΕΣΡ. Εκεί θα καταγράψουµε και θα συζητήσουµε όλα τα εκκρεµή θέµατα της ραδιοφωνίας.

Πώς επηρέασε η κρίση της πανδηµίας το ραδιόφωνο;
Το ραδιόφωνο παρέµεινε σταθερό στην υψηλή κάλυψή του σε όλη τη διάρκεια της πανδηµίας. Κρατήσαµε συντροφιά στους πολίτες που έµεναν σπίτι, µε ενηµέρωση και ψυχαγωγία, µε τις αγαπηµένες µουσικές, µε όλα τα νέα από την Ελλάδα και τον κόσµο.
Ενώ η πανδηµία άλλαξε πολλά, τη σχέση των ακροατών µε το ραδιόφωνο την κράτησε ισχυρή. Ακόµα και µέσα στο lockdown, που οι µετακινήσεις µε το αυτοκίνητο µειώθηκαν, η διείσδυση του ραδιοφώνου έµεινε στα ίδια επίπεδα, καθώς η ακρόασή του µεταφέρθηκε κατά µεγάλο βαθµό από το αυτοκίνητο στο σπίτι, µέσα από ραδιοφωνική συσκευή, desktop, mobile, smart tv.
Ωστόσο, να προσθέσω ότι τα ραδιόφωνα, εκτός από «αγαπηµένα» και µε σταθερή σχέση µε τους ακροατές, είναι και µικροµεσαίες επιχειρήσεις. Έχουν υποχρεώσεις, πληρώνουν φόρους και εισφορές και στηρίζουν οικογένειες εργαζοµένων. Υπέστησαν και αυτά οικονοµικές συνέπειες, τις οποίες µάλιστα τώρα, σε συνεργασία µε το ΕΣΡ και έπειτα από πρωτοβουλία του European Regulators Group for Audiovisual Services (ERGA), θα καταγράψουµε αναλυτικά, προκειµένου να αποτελέσει βάση για τη διαµόρφωση ευρωπαϊκής πολιτικής για τη στήριξη της ευρωπαϊκής αγοράς οπτικοακουστικών µέσων.

Έχουµε µετρήσεις ακροαµατικότητας για τη στάση που κράτησε το ραδιοφωνικό κοινό;
Έχουµε καθηµερινές µετρήσεις 24/7 χάρη στην έρευνα που διεξάγουν οι εταιρείες MRB και Global Link, υπό την επιστηµονική εποπτεία του Παντείου Πανεπιστηµίου, και για λογαριασµό της ΑΕΜΑΡ. Οι έρευνες που µοιραζόµαστε µε τη διαφηµιστική αγορά επιβεβαίωσαν την υψηλή κατανάλωση του ραδιοφώνου από τους ακροατές και τη σταθερά υψηλή εµπιστοσύνη που του παρέχουν: 9 στους 10 ακούνε ραδιόφωνο κάθε εβδοµάδα, ενώ 8 στους 10 κάθε µέρα! Παρατηρήθηκε δε, αύξηση της µέσης διάρκειας ηµερήσιας ακρόασης. Ειδικά τις καθηµερινές, η ακρόαση ραδιοφώνου αγγίζει το 82%, ενώ η µέση διάρκεια ακρόασης ξεπερνά τις 4 ώρες ηµερησίως.
Το ραδιόφωνο έχει ιδιαίτερο χαρακτήρα στην κάλυψη κοινού. «Φτάνει» παντού και σε όλους.

Πώς διαχειριστήκατε αυτήν τη δύναµη του µέσου στις συνθήκες της υγειονοµικής κρίσης;
Επισηµαίνετε κάτι που δυστυχώς χρειάστηκε να το δούµε στην πράξη. Το ραδιόφωνο είναι το µέσο της πολιτικής προστασίας. Και είναι ταγµένο στην υπηρεσία της ενηµέρωσης και της πρόληψης των κινδύνων.
Στην πρόσφατη κρίση, στη χώρα µας, αυτονόητα θέσαµε τα ραδιόφωνά µας στην υπηρεσία της πολιτικής προστασίας, αξιοποιώντας αυτή την ιδιαίτερη δύναµη: την υψηλή εµπιστοσύνη που απολαµβάνει το «αγαπηµένο µέσο», αλλά και την υψηλότατη κάλυψη ηλικιακών κοινών και γεωγραφικών σηµείων που προσφέρει. Άρα, είτε ο έφηβος που δεν παρακολουθεί τα τηλεοπτικά δελτία παρά µόνο την αγαπηµένη του ραδιοφωνική εκποµπή, είτε τα µεγαλύτερα ηλικιακά κοινά που συντονίζονται στις πρωινές ενηµερωτικές εκποµπές, σε όλους αυτούς ανεξαιρέτως έφτασε το µήνυµα «θα τα καταφέρουµε», µαζί µε τις διαρκείς οδηγίες των ειδικών για τα µέτρα προστασίας.

Θεωρείτε πως το ραδιόφωνο παίρνει όσα του αναλογούν από τη διαφηµιστική πίτα; Το εµπιστεύονται όσο θα έπρεπε οι διαφηµιζόµενοι;
Ανοίγετε ένα θέµα που ήδη συζητάµε µε τη διαφηµιστική αγορά, αναλύοντας τα ερευνητικά δεδοµένα και εντοπίζοντας τα «παράθυρα ευκαιρίας» και βελτιστοποίησης των media plan.
Το ραδιόφωνο είναι ανά τον κόσµο ένα από τα πιο cost-effective και αποδοτικά µέσα προβολής και διαφήµισης. Βρίσκεται πιο κοντά στον καταναλωτή τη στιγµή της αγοράς προϊόντων. Ένας καταναλωτής, που στη σηµερινή εποχή γίνεται δέκτης περισσότερων µηνυµάτων -διαφηµιστικών και µη- από ποτέ, έχει τεράστια σηµασία πλέον από πού τα δέχεται. Αυτό που δείχνουν οι έρευνες είναι ότι το ραδιόφωνο παραµένει το πιο αγαπηµένο µέσο των καταναλωτών συγκριτικά µε οποιοδήποτε άλλο! Υπάρχει ακόµα το συναισθηµατικό δέσιµο των ακροατών µε τον αγαπηµένο τους ραδιοφωνικό σταθµό. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασµό µε το ποιοτικό περιβάλλον που το χαρακτηρίζει αλλά και τα ποσοτικά στοιχεία που παραµένουν ψηλά, αποτελούν ένα συνδυασµό που προσφέρει στους διαφηµιζόµενους το κατάλληλο πλαίσιο για να επικοινωνήσουν τα µηνύµατά τους. Αυτά θα τα αναδείξουµε ξανά και στο προσεχές διάστηµα, µε πρόσθετα ευρήµατα για την ελληνική αγορά και µε στόχο να φτάσουµε το ελληνικό εµπορικό ραδιόφωνο σε υψηλότερη θέση και µε µερίδια αγοράς που αντανακλούν την «έξυπνη» αποτελεσµατικότητά του - κάτι που ήδη στις διεθνείς αγορές έχει εδραιωθεί.

Ποιες τάσεις καταγράφονται διεθνώς αυτήν τη στιγµή για το ραδιόφωνο και θεωρείτε πως θα µας απασχολήσουν ιδιαίτερα και στην Ελλάδα τα επόµενα χρόνια;
Eδώ να πούµε το εξής: Το ραδιόφωνο πλέον δεν είναι µόνο η συσκευή από την οποία «βγαίνει» µουσική, ενηµέρωση και περιεχόµενο, όπως την γνωρίσαµε στο παρελθόν. Σήµερα, ραδιόφωνο είναι η κάθε πηγή, η κάθε πλατφόρµα που µεταδίδει το περιεχόµενο αυτό, είτε από το παλιό αγαπηµένο ραδιοφωνάκι των FM, είτε από το dial του αυτοκινήτου την ώρα της οδήγησης, το tablet και το desktop µε online σύνδεση της ιστοσελίδας του ραδιοφωνικού σταθµού, το app του κινητού τηλεφώνου όπου και αν βρισκόµαστε. Ραδιόφωνο είναι ακόµα και µέσω smart tv, δορυφόρου, dab και άλλων τεχνολογιών.
Το ραδιόφωνο βρίσκεται πλέον παντού και σε πολλές πλατφόρµες, όπου και ο χρήστης: στο σπίτι, στο δρόµο, στην εργασία, στην τσέπη του ακροατή, στα καταστήµατα τη στιγµή των αγορών µας, στους χώρους διασκέδασης.

Λέτε λοιπόν ότι η τάση είναι το ραδιόφωνο να είναι multiplatform;
Ακριβώς. Πρόκειται για τη διεθνή τάση διάδοσης και διάχυσης του περιεχοµένου µέσα από πολλές πρόσθετες πλατφόρµες, πέραν των FM. Ενδιαφέρουσα συζήτηση γίνεται τώρα και για το 5G broadcast, δηλαδή τη µετάδοση ραδιοφωνικού σήµατος µέσω του 5G φάσµατος ώστε να ακούει ραδιόφωνο ο ακροατής διαδικτυακά π.χ. στο κινητό του, όπου και να είναι, και να συνδέεται χωρίς να υπάρχει χρέωση και κατανάλωση δεδοµένων (data) του χρήστη. Αν και σε πρώιµο στάδιο, το συζητάµε ήδη στην Association of European Radios (AER), προκειµένου να καταθέσουµε πλαίσιο προτάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.


Who is Who
Η Αλεξάνδρα ∆ασκαλοπούλου είναι πρόεδρος του ∆.Σ. του οµίλου Frontstage (Red, En Lefko, Hit, Μελωδία, Kids radio). Έχει σπουδάσει στο Υale και το LSE και έχει εργαστεί στη δισκογραφική Universal Music του Βερολίνου, στον τοµέα Marketing της Warner Bros στη Μεγάλη Βρετανία και στην Procter & Gamble στη Μεγάλη Βρετανία. Στα µέσα Μαρτίου εκλέχθηκε οµόφωνα νέα πρόεδρος του ∆.Σ. της ΕΙΙΡΑ.


Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου