Κυριακή 20 Μαρτίου 2022

Έκτακτη Μουσική Κυριακή - Αντόνιο Βιβάλντι ~ Άνοιξη (La Primavera)


Λίγα λόγια για τον Αντόνιο Βιβάλντι



Αντόνιο Βιβάλντι
Vivaldi.jpg
Γενικές πληροφορίες
Όνομα στη
μητρική γλώσσα
Antonio Vivaldi (Ιταλικά)
Προφορά
ΜΕΝΟΥ
0:00
Γέννηση4  Μαρτίου 1678
Βενετία
Θάνατος28  Ιουλίου 1741
Βιέννη
Τόπος ταφήςΒιέννη
Παρατσούκλιil Prete Rosso
Χώρα πολιτογράφησηςΒενετική Δημοκρατία
Θρησκείαρωμαιοκαθολικός
Εκπαίδευση και γλώσσες
Ομιλούμενες γλώσσεςΙταλικά
λατινική γλώσσα
Νέα βενετική γλώσσα
Πληροφορίες ασχολίας
Ιδιότητασυνθέτης
ΕργοδότηςOspedale della Pietà
Φίλιππος της Έσσης-Ντάρμστατ
Θέατρο Σαν Άντζελο
Αξιοσημείωτο έργοΟι Τέσσερις Εποχές
Ορλάνδος μαινόμενος
Juditha triumphans
Vivaldi's 'Manchester' Violin Sonatas
L'estro Armonico
Gloria in D Major
Stabat Mater
Επηρεάστηκε απόΑρκάντζελο Κορέλλι
Τζουζέπε Τορέλλι
Περίοδος ακμής1685 - 1741
Οικογένεια
ΓονείςΤζοβάνι Μπατίστα Βιβάλντι και Καμίλα Καλίτσιο
Αξιώματα και βραβεύσεις
Αξίωμααρχιμουσικός εκκλησιαστικής μουσικής (1718–1720)
καθηγητής μουσικής (από 1703)
Latin Catholic priest (από 1703)
Υπογραφή
Antonio Vivaldi signature.svg
Commons page Σχετικά πολυμέσα

Ο Αντόνιο Λούτσιο Βιβάλντι (Antonio Lucio Vivaldi, 4 Μαρτίου 1678 - 28 Ιουλίου 1741), γνωστός και με το προσωνύμιο il Prete Rosso (ο κοκκινομάλλης παπάς) λόγω του χρώματος των μαλλιών του, ήταν Ιταλός συνθέτης, δεξιοτέχνης βιολονίστας και ιερέας της εποχής του Μπαρόκ. Θεωρείται από τους σημαντικότερους συνθέτες της εποχής του και ο δημοφιλέστερος του κλασσικού μπαρόκ, καθώς με τη μουσική του επηρέασε πλήθος συνθετών τόσο της γενιάς του, μεταξύ των οποίων, τους Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν, όσο και τους μετέπειτα.
Στα πιο γνωστά έργα του περιλαμβάνονται δεκάδες κοντσέρτα για βιολί - μια ενότητα των οποίων αποτελούν τις περίφημες "Τέσσερις Εποχές"- και άλλα όργανα, πάνω από 40 όπερες και πλήθος άλλων έργων θρησκευτικής μουσικής.

Αρκετά έργα του συνέθεσε για το γυναικείο μουσικό σχήμα του Ospedalle della Pietà, το οποίο ουσιαστικά ήταν ένα ορφανοτροφείο για εγκαταλειμμένα παιδιά και στο οποίο ο Βιβάλντι εργάστηκε στις περιόδους 1703-1705 και 1723-1740. Οι όπερές του επιπλέον είχαν κάποια επιτυχία σε πόλεις όπως η Βενετία, η Μάντουα και η Βιέννη. Μετά τη συνάντησή του με τον αυτοκράτορα Κάρολο ΣΤ΄ ο Βιβάλντι μετοίκησε στη Βιέννη όπου και έλπιζε στην τοποθέτησή του ως μουσικού εκεί. Ο αυτοκράτορας ωστόσο σύντομα σχετικά μετά την άφιξή του πέθανε και ο συνθέτης απεβίωσε πάμφτωχος άνευ κάποιας σταθερής πηγής εισοδήματος.

Παρόλο που η μουσική του έτυχε ευρείας αποδοχής και αρεσκείας από το κοινό ενώ ο ίδιος ήταν εν ζωή, μετά το θάνατό του η δημοτικότητά της μειώθηκε αρκετά ως την ταχεία αναγέννησή της στο πρώτο μισό του εικοστού αιώνα. Στις μέρες μας, ο Βιβάλντι συγκαταλέγεται μεταξύ των δημοφιλέστερων και περισσότερο ηχογραφημένων μπαρόκ συνθετών.

Περισσότερα εδώ


Οι Τέσσερις Εποχές

Οι Τέσσερις Εποχές
Antonio Vivaldi, Cimento dell' Armonia e dell' Inventione, Op. 8, ribro primo.png
ΤίτλοςCimento dell'armonia e dell'inventione. N. 1.-4‏.
Ημερομηνία δημοσίευσης1725
Πολιτιστικό κίνημαμπαρόκ μουσική
Είδοςκοντσέρτο
Εμπνευσμένο απόεποχές
Commons page Σχετικά πολυμέσα
Antonio Vivaldi (γκραβούρα του François Morellon de La Cave, από την έκδοση του Michel-Charles Le Cène του Op. 8 του Vivaldi, 1725)

Οι Τέσσερις Εποχές (ιταλικάLe quattro stagioni) είναι ένα σύνολο τεσσάρων κοντσέρτων για βιολί του Ιταλού συνθέτη Αντόνιο Βιβάλντι, καθένα από τα οποία εκφράζει μουσικά μια εποχή του χρόνου. Αυτά γράφτηκαν γύρω στα 1718-1720, όταν ο Βιβάλντι ήταν ο ιεροψάλτης της αυλής στη Μάντοβα. Εκδόθηκαν το 1725 στο Άμστερνταμ, μαζί με οκτώ επιπλέον κοντσέρτα, ως Il cimento dell'armonia e dell'inventione (Ο διαγωνισμός μεταξύ αρμονίας και εφεύρεσης).

Οι Τέσσερις Εποχές είναι το πιο γνωστό έργο του Βιβάλντι. Αν και τρία από τα κοντσέρτα είναι εντελώς πρωτότυπα, το πρώτο, η "Άνοιξη", δανείζεται μοτίβα από μια σινφωνία στην πρώτη πράξη της ταυτόχρονης όπερας Il Giustino του Βιβάλντι. Η έμπνευση για τα κοντσέρτα δεν είναι η ύπαιθρος γύρω από τη Μάντοβα, όπως είχε αρχικά υποτεθεί, όπου ζούσε τότε ο Βιβάλντι, καθώς σύμφωνα με τον Καρλ Χέλερ θα μπορούσαν να έχουν γραφτεί ήδη από το 1716-1717, ενώ ο Βιβάλντι ασχολήθηκε με την αυλή της Μάντοβα μόλις το 1718.

Ήταν μια επανάσταση στη μουσική σύλληψη: σε αυτά ο Βιβάλντι αναπαριστούσε ρυάκια που ρέουν, πουλιά που κελαηδούν (από διαφορετικά είδη, το καθένα με ιδιαίτερο χαρακτήρα), έναν βοσκό και τον σκύλο του που γαβγίζει, μύγες που βουίζουν, καταιγίδες, μεθυσμένους χορευτές, κυνηγετικά πάρτι τόσο από τη σκοπιά των κυνηγών όσο και από τη σκοπιά του θηράματος, παγωμένα τοπία και ζεστές χειμωνιάτικες φωτιές.

Ασυνήθιστο για την εποχή, ο Βιβάλντι δημοσίευσε τα κοντσέρτα με συνοδευτικά σονέτα (πιθανώς γραμμένα από τον ίδιο τον συνθέτη) που επεξηγούσαν τι ήταν αυτό που η μουσική του επρόκειτο να προκαλέσει στο πνεύμα της κάθε εποχής. Επομένως, τα κοντσέρτα αποτελούν ένα από τα πρώτα και πιο λεπτομερή παραδείγματα αυτού που θα ονομαζόταν προγραμματική μουσική - με άλλα λόγια, μουσική με αφηγηματικό στοιχείο. Ο Βιβάλντι φρόντισε να συνδέσει τη μουσική του με τα κείμενα των ποιημάτων, μεταφράζοντας τους ίδιους τους ποιητικούς στίχους απευθείας στη μουσική της σελίδας. Για παράδειγμα, στο μεσαίο τμήμα της "Άνοιξης", όταν ο βοσκός κοιμάται, το γάβγισμα του σκύλου του ακούγεται στο τμήμα της βιόλας. Η μουσική είναι αλλού παρόμοια υποβλητική άλλων φυσικών ήχων. Ο Βιβάλντι χώρισε κάθε κοντσέρτο σε τρία μέρη (γρήγορα-χαμηλά-γρήγορα) και, ομοίως, κάθε συνδεδεμένο σονέτο σε τρεις ενότητες.


Δομή

Σελίδα τίτλου του Cimento dell'Armonia e dell'Invenzione του Βιβάλντι, το οποίο περιλαμβάνει τις Τέσσερις Εποχές

Η σύνθεση του Βιβάλντι έχει ως εξής:

  1. Κοντσέρτο αρ. 1 σε Μι μείζονα, έργο 8, RV 269, "Άνοιξη" (La primavera)
    1. Allegro (in E major)
    2. Largo e pianissimo sempre (in [[C-sharp minor|CΠρότυπο:Music minor]])
    3. Allegro pastorale (in E major)
  2. Κοντσέρτο αρ. 2 σε σολ ελάσσονα, έργο 8, RV 315, "Καλοκαίρι" (L'estate)
    1. Allegro non molto (in G minor)
    2. Adagio e piano – Presto e forte (in G minor)
    3. Presto (in G minor)
  3. Κοντσέρτο αρ. 3 σε Φα μείζονα, Op. 8, RV 293, "Φθινόπωρο" (L'autunno)
    1. Allegro (in F major)
    2. Adagio molto (in D minor)
    3. Allegro (in F major)
  4. Κοντσέρτο αρ. 4 σε φα ελάσσονα, έργο 8, RV 297, "Χειμώνας" (L'inverno)
    1. Allegro non molto (in F minor)
    2. Largo (in [[E-flat major|EΠρότυπο:Music major]])
    3. Allegro (in F minor)

Μια εκτέλεση και των τεσσάρων κοντσέρτων μπορεί να διαρκέσει περίπου 40-43 λεπτά. Προσεγγιστικοί χρόνοι των επιμέρους κοντσέρτων:

  1. Άνοιξη: 10 λεπτά
  2. Καλοκαίρι: 11 λεπτά
  3. Φθινόπωρο: 11 λεπτά
  4. Χειμώνας: 9 λεπτά
Περισσότερα εδώ

Ακολουθεί ένα απόσπασμα από τη σύνθεση...




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου