Κυριακή 31 Μαρτίου 2024

Η ιστορία της Θερινής Ώρας

Η θερινή ώρα είναι ένα μέτρο που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά τον 20ο αιώνα για την καλύτερη αξιοποίηση του ηλιακού φωτός κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.



Η θερινή ώρα (Day Time Saving ή Summer Time στα αγγλικά) είναι ένα μέτρο που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά τον 20ο αιώνα για την καλύτερη αξιοποίηση του ηλιακού φωτός κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και τη συνακόλουθη εξοικονόμηση ενέργειας. Μετά την πετρελαϊκή κρίση των αρχών της δεκαετίας του ‘70 απόκτησε παγκόσμιο χαρακτήρα και εφαρμόστηκε και στη χώρα μας. Το μέτρο συνίσταται στην τοποθέτηση των ρολογιών κατά μία ώρα μπροστά συνήθως κατά το διάστημα ανάμεσα στην τελευταία Κυριακή του Μαρτίου και την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου.

Η πρακτική αυτή προτάθηκε για πρώτη φορά από τον πολυπράγμονα Βενιαμίν Φραγκλίνο (1705-1790), έναν από τους Ιδρυτές - Πατέρες των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Το 1784, όταν υπηρετούσε ως πρεσβευτής στο Παρίσι, έβλεπε τους Παριζιάνους να ξυπνούν νωρίς για να κάνουν οικονομία στα κεριά και να αξιοποιούν καλύτερα το φως της ημέρας. Η ιδέα τού άρεσε και την πρότεινε στους συμπατριώτες του σε μία επιστολή του. Ήταν άλλωστε συμβατή με το δόγμα του «Το να κοιμάσαι νωρίς και να ξυπνά νωρίς, σε κάνει υγιή, πλούσιο και σοφό».

Η καθιέρωση της θερινής ώρας οφείλεται εν πολλοίς στις προσπάθειες του Νεοζηλανδού εντομολόγου Τζορτζ Βέρνον Χάντσον (1867-1946) και του άγγλου οικοδομικού επιχειρηματία Γουίλιαμ Γουίλετ (1856-1915). Το 1908 η πρόταση του Γουίλετ απορρίφθηκε από τη Βουλή των Κοινοτήτων, αλλά το 1916, μεσούντος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, υιοθετήθηκε από τις εμπόλεμες Γερμανία και Αυστροουγγαρία για να εξοικονομήσουν καύσιμα.

Στην Ελλάδα, η θερινή ώρα εφαρμόστηκε για πρώτη φορά δοκιμαστικά το 1932, στο διάστημα από 6 Ιουλίου έως 1η Σεπτεμβρίου, κατά το οποίο τα ρολόγια τέθηκαν μία ώρα μπροστά. Εγκαταλείφθηκε, όμως, στη συνέχεια, για να επανέλθει το 1952 (1 Ιουλίου - 2 Νοεμβρίου), αλλά να εγκαταλειφθεί εκ νέου, επειδή δεν πρόσφερε τα αναμενόμενα στην εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με έκθεση της Ηλεκτρικής Εταιρείας Αθηνών - Πειραιώς (νυν ΔΕΗ). Η θερινή ώρα ήρθε για να μείνει στις 13 Απριλίου 1975, εν μέσω της Α' Πετρελαϊκής Κρίσης, και από τότε εφαρμόζεται συνεχώς μέχρι σήμερα.


Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/914

Άγιος Υπάτιος επίσκοπος Γαγγρών


Κτείνει γυνὴ βαλοῦσα καιρίαν λίθῳ,
Τὸν Ὑπάτιον· φεῦ γυναικὶ ἀθλίᾳ!
Πρώτῃ Ὑπατίῳ βιότου πέρας ἐν τριακοστῇ.


Λειτουργικά κείμενα

                 Πηγή

Β΄ Κυριακή των Νηστειών - Γρηγορίου του Παλαμά




Λειτουργικά κείμενα

Οπτικοακουστικό Υλικό

Άγιος Ιωάννης συγγραφέας της Κλίμακος


Ἐπὶ κλίμαξι κλίμακας πυκνῶς, Πάτερ,
Τὰς σὰς ἀρετὰς θείς, ἔφθασας πόλου μέχρι.
Χαῖρεν Ἰωάννης τριακοστῇ ἐξαναλύων.


Λειτουργικά κείμενα

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

Μουσική Παρασκευή - Πάνος Νίκου ~ Σήκω ρε Έλληνα




Μες στα τσιμέντα που μας φτιάξανε να ζήσουμε 
έχουμε κάτσει και τη θέα μας κοιτάμε,  
λέμε πως φταίνε κάποιοι άλλοι που αλλάξαμε 
και τις ευθύνες τις δικές μας δε μετράμε. 

 

 Όλα τα άσχημα για όμορφα τα βλέπουμε, 
τη βόλεψή του ο καθενας πια κοιτάει.
 Φτάνει δυο σπίτια κι αυτοκίνητο να έχουμε 
και ο καθένας μια πατρίδα ξεπουλάει.

 

Σήκω ρε Έλληνα και άνοιξε το στόμα σου, 
πες τους για όλα αυτά που θες να τους φωνάξεις.
Την Ιστορία μην ξεχνάς που'χει το χώμα σου,
σήκω ρε Έλληνα στα λάθη πριν βουλιάξεις.

Την Ιστορία μην ξεχνάς που'χει το χώμα σου, 
  σήκω ρε Έλληνα στα λάθη πριν βουλιάξεις.

 

Όλα τα όνειρα που κάνουμε μας κλέβουνε 
κι εμείς συνένοχοι απλά ακολουθάμε, 
  είν' η ζωή ένα παιχνίδι που το στήσανε 
και τα παράπονα που έχουμε μετράμε. 

 

Όλα τα άσχημα για όμορφα τα βλέπουμε, 
τη βόλεψή του ο καθενας πια κοιτάει.
Φτάνει δυο σπίτια κι αυτοκίνητο να έχουμε 
και ο καθένας  πια το δρόμο του τραβάει

 

Σήκω ρε Έλληνα και άνοιξε το στόμα σου.  
 Πες τους για όλα αυτά που θες να τους φωνάξεις. 
Την Ιστορία μην ξεχνάς που'χει το χώμα σου, 
σήκω ρε Έλληνα στα λάθη πριν βουλιάξεις.

Την Ιστορία μην ξεχνάς που'χει το χώμα σου, 
σήκω ρε Έλληνα στα λάθη πριν βουλιάξεις.

Σήκω ρε Έλληνα και άνοιξε το στόμα σου.  
 Πες τους για όλα αυτά που θες να τους φωνάξεις. 
Την Ιστορία μην ξεχνάς που'χει το χώμα σου, 
σήκω ρε Έλληνα στα λάθη πριν βουλιάξεις.

Την Ιστορία μην ξεχνάς που'χει το χώμα σου, 
σήκω ρε Έλληνα στα λάθη πριν βουλιάξεις.


Άγιος Μάρκος επίσκοπος Αρεθουσίων, Κύριλλος διάκονος, και των εν Ασκάλωνι και Γάζη παρθένων γυναικών και ιερωμένων ανδρών



Eις τον Mάρκον.
Ἐπαγρυπνήσας πρῶτα πολλαῖς αἰκίαις,
Ὕπνωσε Μᾶρκος, θεῖον εἰρήνης ὕπνον,

Eις τον Kύριλλον.
Γαστὴρ Κυρίλλου Λευΐτου διὰ ξίφους,
Ὡσεὶ πάχος γῆς, εἶπε Δαυΐδ, ἐρράγη.

Eις τας Παρθένους.
Κεῖνται γύναια βρώσεως χοίροις σκάφαι,
Γαστρὸς παθοῦσαι ῥῆξιν ἐκχοιροφρόνων.

Εἰκάδι ἠδ' ἐνάτῃ Ἀθληταὶ εἰς πόλον ἷκον.


Λειτουργικά κείμενα

Β' Χαιρετισμοί




                                                      Πηγή

Όσιος Ιλαρίων ο Νέος


Δοὺς Ἱλαρίων γῇ τὸ γῆθεν σαρκίον,
Γῆν Μακάρων ᾤκησε τὴν μακαρίαν.
Ὀγδόῃ Ἱλαρίωνα κιχήσατο εἰκάδι πότμος.



Λειτουργικά κείμενα

Οπτικοακουστικό Υλικό

Μας αρέσει αυτή η Ελλάδα;

Ξυπνώ το πρωί να πάρω το πρωινό. Μια «καλημέρα» Του Θεού είναι. Αλλά δεν ακούγεται. Αντιθέτως, προτιμάται η τηλεόραση. Τηλέ και όραση. Βλέπω από μακριά. Επιλέγονται πρωινές «ενημερωτικές» εκπομπές. Κτηνωδίες, θάνατοι, βιασμοί, προώθηση νεωτεριστικών καρκινωμάτων (ή «γουόκ αντζέντας», όπως συχνά αποκαλείται). Χαρακτηρίζουν «πρόοδο» οι παρουσιαστές την τεχνητή νοημοσύνη, την ομοφυλοφιλία, τα αιολικά εκτρώματα που κομματιάζουν τα βουνά μας. Μην τυχόν και διαφωνήσεις. Είσαι «ακροδεξιός», «ομοφοβικός» (αλήθεια, ξέρουν τι σημαίνει η λέξη, αυτοί που βιάζουν την ελληνική γλώσσα;), «χρυσαυγίτης», «φασίστας». Κατά τ 'αλλα, «τηλεαστέρες», «επηρεαστές», «ηθοποιοί» της δημόσιας σφαίρας γεμίζουν τα τηλεπαράθυρα. Αν κάποιος πει κάτι που δεν αρέσει, ή κόβεται ή χλευάζεται (στην καλύτερη). Δυτική δημ(ι)οκρατία του 21ου αιώνα. Καλοφάγωτη. Με τους πολιτικούς δεν θ' ασχοληθώ, γιατί θα χαλάσω το μελάνι μου.

Να βγω έξω να πάρω λίγο αέρα, βρ' αδερφέ. Χαιρετώ τον διπλανό της πολυκατοικίας, αλλά δεν υπάρχει πάντοτε η ανταπόκριση που αναμένω. Υπάρχει, όμως, αυτό το μαύρο (συνήθως) σκεύος στο χέρι. «Κινητό» καλείται. Κινητό αντικείμενο, ακίνητο μυαλό. (Όταν ήμασταν παιδιά παίζαμε και «αγαλματάκια ακούνητα, αμίλητα αγέλαστα.) Τα ίδια αντικρίζω και όταν βγαίνω από την πολυκατοικία. Μπαίνω στο τρένο και πάλι τα ίδια. Τα ίδια και άλλα. Γιατί εκεί μπορεί να δεις άντρες (;) με φούστες. Πάντως, κανείς δεν δίνει σημασία. Φυσιολογικότατο. Μπαίνει μετά ένας παπάς, όμως, και τον κοιτάνε λες και είναι εξωγήινος. Φυσιολογικότατο. Θα φθάσω στον προορισμό μου και θα περπατήσω. 

Όλοι τρέχουν. Τρέχουν για υποχρεώσεις, σχολεία, δραστηριότητες, φροντιστήρια, αθλήματα... Όμως, ποιος τρέχει με τον ίδια ζήλο για την εκκλησία; Ποιος τρέχει με τον ίδιο ζήλο για κάποια εθνική εορτή; Ποιος τρέχει με τον ίδιο τρόπο όταν κάποιος παράνομος μετανάστης επιτίθεται σε μια γυναίκα στον δρόμο; (Επ' ευκαιρία, οι φεμινιστικές οργανώσεις και το «MeToo» γιατί δεν ενδιαφέρονται;) Γιατί δεν τρέχουμε όταν καίγονται τα δάση (ή τρέχουμε για να ξεφύγουμε); Γιατί δεν τρέχουμε όλοι να φωνάξουμε; Για όσα όσα έκαναν, για όσα κάνουν και για όσα θα κάνουν; Δεν είναι ρητορικές ερωτήσεις. Δεν τρέξαμε και δεν τρέχουμε για όλα αυτά, καθώς προτιμήσαμε και προτιμούμε την καταπάτηση του Συντάγματος και των ατομικών μας ελευθεριών. Τρέχουμε για την καφετέρια, για το εμβόλιο, για τον αγώνα ποδοσφαίρου, για την αγορά νέου κινητού, για, για, για... Τρέχουμε, επειδή κοιταζόμαστε στον καθρέφτη καθημερινά και λέμε τι ωραία που είναι αυτή η φωτογραφία, τι χάλια που είναι η άλλη, ποια να ανεβάσω στο τάδε και στο κείθε δίκτυο (συνήθως, προτιμάται το στιγμαίο γραμμάριο, κοινώς «ίνσταγκραμ») και πως θα δείχνουμε πιο «σύγχρονοι». Δεν μας αρέσει η «καρακιτσαρία».

Και για να μην νομίζετε ότι ο γράφων είναι κάποιο αγγελικό πλάσμα, μιλήστε του και θα σας πει όλα τα κακά που έχει κάνει στη ζωή του. Γιατί και αυτός έχει βάλει το λιθαράκι του στην διαμόρφωση της σημερινής καταστάσεως. Όμως, διερωτάται καθημερινώς: Μας αρέσει η Ελλάδα της διαφθοράς, η Ελλάδα της ανομίας, η Ελλάδα της ανωμαλίας και της διαστροφής, η Ελλάδα των καμένων δασών και των αιολικών εκτρωμάτων, η Ελλάδα των κατεστραμένων καλλιεργειών, η Ελλάδα των όπου ένα παιδί αντικρίζει στο καθιστικό της οικίας του δυο γονείς (;) του ίδιου φύλου, η Ελλάδα των αστέγων, η Ελλάδα του διαπολιτισμού, η Ελλάδα του υλισμού, η Ελλάδα της αδράνειας, η Ελλάδα της πνευματικής ένδειας, η Ελλάδα που πονά και κλαίει; Μας αρέσει αυτή η Ελλάδα; Η χαροκαμένη μάνα;

Τώρα που είπα το μακρύ και το κοντό μου, οι αναμάρτητοι να με λιθοβολήσουν.


  • (Το κείμενο εγράφτη στις 19 Μαρτίου του 2024 και προσφέρεται για ελεύθερη χρήση από τον οποιονδήποτε. Ο γράφων δεν αποκομίζει υλικό κέρδος και δεν τον νοιάζει η αναφορά στο ιστολόγιο ή στον ίδιο [κοινώς, όλοι μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε, χωρίς κανέναν περιορισμό]. Το μόνο που θέλει ο γράφων είναι να υπάρξει προβληματισμός.)

Αγία Ματρώνα η εν Θεσσαλονίκη


Οὐκ ἄξιον λαθεῖν σε Μάρτυς Ματρῶνα,
Κἂν ἔνδον εἱρκτῆς ἐκπνέῃς κεκρυμμένη.
Εἰκάδι ἑβδομάτῃ θάνε Ματρῶνα ἑνὶ εἱρκτῇ.


Λειτουργικά κείμενα

Οπτικοακουστικό Υλικό

                                Πηγή

Σύναξη του Αρχαγγέλου Γαβριήλ


Τὸν σὴν ἀπαγγείλαντα σάρκωσιν Νόα,
Τιμῇ πρεπούσῃ πᾶσα σάρξ τιμᾷ, Λόγε.
Εἰκάδι ἀμ' ὕμνους Γαβριὴλ κτίσιν ἕκτῃ ἐγείρει.


Λειτουργικά κείμενα

Δευτέρα 25 Μαρτίου 2024

Ο πρώτος εορτασμός της 25ης Μαρτίου

 Η 25η Μαρτίου καθιερώθηκε ως εθνική εορτή της χώρας μας στις 15 Μαρτίου 1838, με διάταγμα του βασιλιά Όθωνα, που εκτελούσε παράλληλα και τα καθήκοντα του πρωθυπουργού.


Η 25η Μαρτίου καθιερώθηκε ως εθνική εορτή της χώρας μας στις 15 Μαρτίου 1838, με διάταγμα του βασιλιά Όθωνα, που εκτελούσε παράλληλα και τα καθήκοντα του πρωθυπουργού εκείνη την περίοδο. Η πρόταση του Γραμματέα της Επικρατείας (Υπουργού) επί των Εκκλησιαστικών και της Δημόσιας Παιδείας, Γεωργίου Γλαράκη (ηγετικού στελέχους του κόμματος των Ναπαίων ή Ρωσικού Κόμματος), έγινε αμέσως δεκτή από τον Όθωνα, που την είδε και ως μία ευκαιρία να αυξήσει τη δημοτικότητά του.

Στο βασιλικό διάταγμα αναφέρεται μεταξύ άλλων:

...Θεωρήσαντες ότι η ημέρα της 25ης Μαρτίου είναι λαμπρά και καθ’ αυτήν εις πάντα Έλληνα δια την εν αυτή τελουμένην εορτήν του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, είναι προσέτι λαμπρά και χαρμόσυνος δια την κατ’ αυτήν την ημέραν έναρξιν του περί της ανεξαρτησίας αγώνος του ελληνικού Έθνους, καθιερούμεν την ημέραν ταύτην εις το διηνεκές ως ημέραν εθνικής εορτής.

Ο πρώτος εορτασμός της εθνικής επετείου έγινε λίγες ημέρες αργότερα, σύμφωνα με το πρόγραμμα που κυκλοφόρησε στις 18 Μαρτίου. Οι 21 κανονιοβολισμοί το σούρουπο της παραμονής ήταν το προανάκρουσμα. Με την ανατολή του ήλιου ρίφθηκαν εκ νέου 21 κανονιοβολισμοί, ενώ μία μπάντα, που γυρνούσε στους δρόμους της Αθήνας, υπενθύμιζε στους κατοίκους της πρωτεύουσας τη μεγάλη ημέρα.

Στις 8 το πρωί, στρατιωτικά τμήματα παρατάχθηκαν στους δρόμους μεταξύ των Ανακτόρων (σημερινό Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, επί της πλατείας Κλαυθμώνος) και της εκκλησίας της Αγίας Ειρήνης (επί της οδού Αιόλου), όπου θα τελούνταν η επίσημη δοξολογία. Μία ώρα αργότερα, ο Όθωνας και η Αμαλία, ντυμένοι με παραδοσιακές ενδυμασίες, έφθασαν με άμαξα στον καθεδρικό ναό της Αθήνας, επευφημούμενοι από το πλήθος, που είχε συρρεύσει από κάθε γωνιά της Αττικής. Στη δοξολογία παρέστησαν οι αρχές της πόλης, εκπρόσωποι των συντεχνιών και μέλη του διπλωματικού σώματος. Το τέλος της δοξολογίας σήμαναν 21 κανονιοβολισμοί και οι βασιλείς υπό τις συνεχείς επευφημίες του πλήθους πήραν το δρόμο της επιστροφής για το παλάτι.

Το ραντεβού του κόσμου δόθηκε στην Πλατεία του Παλατιού, όπου ο Δήμος Αθηναίων είχε στήσει ένα τρόπαιο και γύρω του στήθηκε ένα τρικούβερτο γλέντι μέχρι πρωίας, όπως έγραψαν οι εφημερίδες της εποχής.

Την παράσταση έκλεψε μία ηλικιωμένη κυρία, ονόματι Λέκκα, η οποία θέλησε να σύρει πρώτη το χορό «Σταματήσατε, παιδιά μου, εις εμέ ανήκει ν’ αρχίσω τον χορό, διότι εις αυτό το έδαφος πρόσφερα δύω ανδρείους αδελφούς και τον μοναχόν υιό μου». Της επετράπη να σύρει το χορό, παρότι γυναίκα, «και με δάκρυα στα όμματα συνεχόρευε και συναγάλλετο με τους Έλληνας» (προφανώς ήταν Αρβανίτισσα). Η εικόνα αυτή έκανε μεγάλη εντύπωση στην παρευρισκόμενη γερμανίδα Γιούλια φον Νόρντενπφλιχτ (κυρία επί των τιμών της βασίλισσας Αμαλίας), η οποία δεν δίστασε να την παρομοιάσει με αρχαία Σπαρτιάτισσα.

Όλη την ημέρα η Αθήνα ήταν ένα πανηγύρι, σύμφωνα με τον Τύπο. Το βράδυ φωταγωγήθηκαν με φανούς η Ακρόπολη, τα δημόσια κτίρια, αλλά και πολλά σπίτια. Μεγάλη εντύπωση στους Αθηναίους έκανε ο σχηματισμός ενός μεγάλου φωτεινού σταυρού σε μια πλευρά του Λυκαβηττού.


Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/913

© SanSimera.gr