Αν δεν είσαι ειδικός...

Τυχαίνει να κάνω εναλλαγή (ή, όπως λένε οι περισσότεροι, «ζάπινγκ») σταθμών στην τηλεόραση. Εκπομπές μαγειρικής,  τηλεπαιχνίδια, εξαχρειώσεις (γνωστές σαν «ξεκατινιάσματα»). Απεμπολών, του κείθεν εμβολών!!! Η μοίρα επέλεξε τις εξαχρειώσεις. Ακούω για τις διακοπές της κυρά Πόπης (ενώ γίνεται της Πόπης, γενικότερα) στη Νέα Υόρκη, για την οικία του Ξανθομπούμπουρα στο Κολωνάκι, για το «τα τα τα» της Μαρίνας Σάττι.

Ερχόμεθα στο ζήτημα των λεγόμενων (το αναφέρω όπως τους αποκαλούν, δεν σημαίνει ότι συμφωνώ) «παλαιοχριστιανών της Κορίνθου». Λες και δεν υπάρχει αύριο, να κατακεραυνωθούν Έλληνες συνάνθρωποί μας, που δεν ενοχλούν κανέναν και ζούνε στην ησυχία τους. Τάχα επειδή τους πείραξε η μη μόρφωση (μπείτε σε καμιά σχολική αίθουσα και θα σας πω εγώ για μόρφωση, όταν τα παιδιά διδάσκονται για το πώς να μην είναι «ρατσιστές» προς τον Αχμέτ, και όχι για τον Μέγαν Αλέξανδρο ή όταν στα Θρησκευτικά [αν κάνουν, γιατί κι αυτά απαξιώνονται, πλέον] μαθαίνουν για το Κοράνιο και όχι για τους Τρεις Ιεράρχες) των παιδιών από το σχολείο και η γενικότερη αποχή από τον «πολιτισμό» (για ποιον πολιτισμό μιλάμε, θα σας γελάσω, όταν στην γειτονιά σου πιο εύκολα βρίσκεις κατάστημα για κινητά ή φαρμακείο, παρά βιβλιοπωλείο ή θέατρο). Όμως, εγώ θα ρωτήσω κάτι άλλο: Υπάρχει η ίδια ευαισθησία από τους παρουσιαστές όταν Ρομά ή λαθρομετανάστες βάζουν τα παιδιά τους να κλέβουν, να κάνουν επιθέσεις ή να ζητιανεύουν; Ξέχασα. Αυτοί είναι ειδικοί και ξέρουν καλύτερα. Και ας είμαστε οι περισσότεροι με το μέρος των «παλαιοχριστιανών». 

Κατόπιν, θα μιλήσουνε για το τραγούδι του ηθοποιού Πάνου Βλάχου «Μέσα σ' ένα σάκο βάλτε, Άδωνι και Πορτοσάλτε» (εγώ σας προτρέπω να το ακούσετε, αν δεν το έχετε ήδη κάνει). Θα ρίξουν τα βέλη στον Πάνο Βλάχο, γιατί, τάχα μου, είναι καταδικαστέα ή «προσβολή» (από πότε η σάτιρα έγινε προσβολή;) «προσώπων». Αλήθεια, οι παρουσιαστές ενδιαφέρθηκαν όταν ο Γκαντεμόσαυρος (ξέρετε όλοι ποιον εννοώ) χαρακτήριζε σε διαγγέλματά του «ψεκασμένους» όσους δεν ήθελαν να κάνουν το εμβόλιο και να πάρουν τη νέα ταυτότητα; Ξέχασα. Αυτοί είναι ειδικοί και ξέρουν καλύτερα. Κι ας είμαστε οι περισσότεροι με το μέρος του Πάνου Βλάχου. 

Κι ερχόμεθα στο ζήτημα του γάμου ατόμων ιδίου φύλου και στην υιοθεσία παιδιών (ή «τεκνοθεσία», λέξη που μάλλον υιοθέτησαν για να μην είναι κατανοητή από όλους η ενέργεια). Θα βγάλουν 2-3 συνεντεύξεις, κι αν ξεφύγει ο τραγουδιστής Νίκος Οικονομόπουλος, διαφωνήσει (με ευγενικό τρόπο) και αποκαλύψει την πίστη του στον Ιησού Χριστό, θα πάνε να τον δικάσουν (αυτό για την πίστη, κρατήστε το). Αλήθεια, όταν κάποιος ομοφυλόφιλος εκφράζεται με ασεβή τρόπο κατά της Ελλάδας (αν ψάξετε εικόνες, θα καταλάβετε τι εννοώ) ή βρίζει τον Ιησού Χριστό και την Ορθοδοξία (κάτι που κάνουν και ετεροφυλόφιλοι [αν είναι δόκιμος ο όρος] και μπορεί να έχουν κατά τ' άλλα πατριωτικά αισθήματα, αλλά αυτό θα το αναλύσουμε σε μελλοντικό άρθρο), οι παρουσιαστές γιατί δεν ενοχλούνται; Ξέχασα. Αυτοί είναι ειδικοί και ξέρουν καλύτερα. Κι ας διαφωνεί η κοινή γνώμη με το έκτρωμα που ψηφίστηκε και πέρασε από το κυνοβούλιο (ελπίζω να μην το έγραψα λάθος).

Η νοοτροπία «δεν είσαι ειδικός, δεν ξέρεις, δεν έχεις πτυχίο, μην μιλάς» διαπιστώνω, μετά λύπης, ότι έχει περάσει και στην κοινωνία, όσο κι αν υπάρχουν πολλοί που δεν θέλουν να το δούνε. Αν διαφωνούσες με την μασκοφορία, με τον εγκλεισμό και με τον εμβόλιο μπορεί να ήσουν ο δακτυλοδεικτούμενος της παρέας, κι αυτό αν δεν σε είχαν ήδη πετάξει έξω από αυτήν (όσοι το κάνατε και με διαβάζετε, ελπίζω να έχετε πει συγνώμη ή, έστω, να έχετε μετανιώσει). Προφανώς μερικοί προτίμησαν να ακούσουν πληρωμένους, από την κυβέρνηση, λοιμωξιολόγους και όχι τον Γάλλο ιολόγο (και νομπελίστα) Λουκ Μοντανιέ, τον Γερμανό δικηγόρο Ράινερ Φούλμιχ ή τον Ταϊλανδο-Γερμανό Σουκαρίτ Μπαγκντί. Αυτοί δεν ήταν ειδικοί βλέπεις. Ειδική ήταν η Παγώνη που έτρεχε από τη μια συνέντευξη στην άλλη (αν επεδίωκε να αποκτήσει λήμμα στη Βικιπαίδεια, απέτυχε). Κι ας καταστράφηκε η οικονομία, η ψυχολογία μας, ολόκληρες οικογένειες, η ζωή μας. Κάναμε το εμβόλιο, ανοίξαν τα πάντα, ας τα ξεχάσουμε όλα. Δεν είσαι ειδικός. Μην μιλάς. 

Κι ας κάηκαν η Βόρεια Εύβοια και το Τατόι με 2 μποφόρια. Έγινε η εκκένωση και είμεθα όλοι σώοι και αβλαβείς. Κι ας κάηκαν δέντρα, ζωάκια, καλλιέργειες, ο καθαρός αέρας, όλη η φυσική ομορφιά, καθώς και οικίες. Δεν είσαι ειδικός. Μην μιλάς. Κι ας πλημμύρισε η Θεσσαλία και δεν έχουμε καλλιέργειες και ζώα. Λειτούργησε το 112. Κι ας πεινάσουμε κι ας φάμε έντομα. Δεν είσαι ειδικός. Μην μιλάς.

Κι ας συγκρούστηκαν τρένα κι ας έχουμε νεκρούς κι ας τσιμέντωσαν το επίμαχο σημείο. Κρίμα αδερφέ, πάμε στο επόμενο. Δεν είσαι ειδικός. Μην μιλάς. Κι ας υπήρχε οργή, λύπη, αγανάκτηση και αποχή από τις εκλογές. Κι ας υπάρxουν νεκροί στους εκλογικούς καταλόγους. 41% πήρε, μην παραπονιέσαι, δεν είναι νοθεία, όταν έχουν προηγηθεί τόσα και τόσα. Δεν είσαι ειδικός. Μην μιλάς.

Κι ας ικανοποιήσουμε τις παρά φύσιν διαθέσεις μιας μειοψηφίας. Κάποιος Καραμάν Αλής (αν το γράφω σωστά) είπε «Η Ελλάς ανήκει εις την Δύσιν» (καθώς και «Η Κύπρος κείται μακράν», αλλά αυτό θα το αναλύσουμε σε μελλοντικό άρθρο). Οπότε, ας τον ακούσουμε κι ας πάψουμε να είμαστε Ορθόδοξοι (γιατί είναι «καρακιτσαρία»), ας μην μαθαίνουμε για τον Λεωνίδα και για τον Μιλτιάδη, για τον Βασίλειο Β' τον Βουλγαροκτόνο και για τον Κωνσταντίνο ΙΑ' Παλαιολόγο, για τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη και για τον Νικηταρά, για τον Άγρα και για τον Μελά. Ας μιλάμε λατινικά, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και όχι Αρχαία Ελληνικά, ας καταργήσουμε το πολυτονικό, ώστε να προετοιμάσουμε το έδαφος για εκλατινισμό, ας κάνουμε, χωρίς λόγο, εχθρό την Ρωσία και ας προωθήσουμε την ελληνοτουρκική φιλία. Κι ας καταργήσουμε την μητρότητα και την πατρότητα. Δεν είσαι ειδικός. Μην μιλάς. 

Είσαι μονάχα ένας αριθμός. Δεν είσαι πρόσωπο. Αυτά και πολλά άλλα έχει φέρει η «δημοκρατία των ειδικών», Αν δεν είσαι ειδικός, να μην μιλάς. Έχε βουλωμένα αυτιά, κλειστό στόμα και κορδέλα στα μάτια. Αυτό θα πει «τυφλή εμπιστοσύνη», υποταγή σε ένα σύστημα, το οποίο όλοι κράζουμε πίσω από ένα πληκτρολόγιο. Αλλά ποιος θα πάει στο Σύνταγμα να φωνάξει και να κάνει πράξη ένα νέο «Γουδί»; Ας το σκεφτούμε όλοι.


Τώρα που είπα το μακρύ και το κοντό μου, οι αναμάρτητοι να με λιθοβολήσουν.


  • (Το κείμενο εγράφτη στις 26 Μαρτίου του 2024 και προσφέρεται για ελεύθερη χρήση από τον οποιονδήποτε. Ο γράφων δεν αποκομίζει υλικό κέρδος και δεν τον νοιάζει η αναφορά στο ιστολόγιο ή στον ίδιο [κοινώς, όλοι μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε, χωρίς κανέναν περιορισμό]. Το μόνο που επιζητεί ο γράφων είναι να υπάρξει προβληματισμός.)

Η δεύτερη πολιορκία και η έξοδος του Μεσολογγίου

 Τρία χρόνια μετά την αποτυχημένη απόπειρα κατάληψης του Μεσολογγίου από τους Κιουταχή και Ομέρ Βρυώνη, ο Σουλτάνος επανήλθε με νέο σχέδιο.


Τρία χρόνια μετά την αποτυχημένη απόπειρα κατάληψης του Μεσολογγίου από τους Κιουταχή και Ομέρ Βρυώνη, ο Σουλτάνος επανήλθε με νέο σχέδιο. Ανέθεσε και πάλι στον νικητή της Μάχης του Πέτα, Κιουταχή, να καταλάβει την πόλη, συνδυάζοντας αυτή τη φορά την επιχείρηση με την εκστρατεία του Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο. Με μια πανίσχυρη στρατιά 20.000 ανδρών, ο Κιουταχής ξεκίνησε από τα Τρίκαλα στα τέλη Φεβρουαρίου του 1825 και στις 15 Απριλίου 1825 έφθασε προ του Μεσολογγίου.

Αμέσως άρχισε την πολιορκία της πόλεως, η οποία μπορεί να χωρισθεί σε δύο περιόδους: α) 15 Απριλίου έως 12 Δεκεμβρίου 1825 και β) 25 Δεκεμβρίου 1825 έως τις 11 Απριλίου 1826. Χωρίς σημαντική βοήθεια από τους υπόλοιπους Έλληνες, λόγω του εμφυλίου πολέμου, και έχοντας να αντιμετωπίσουν υπέρτερες εχθρικές δυνάμεις, οι 12.000 ψυχές του Μεσολογγίου αντιστάθηκαν καρτερικά επί ένα χρόνο. Την οργάνωση της άμυνας ανέλαβε τριμελής επιτροπή υπό τους Ιωάννη Παπαδιαμαντόπουλο, Δημήτριο Θέμελη και Γεώργιο Καναβό.

Το φρούριο της πόλεως μετά την πρώτη πολιορκία είχε βελτιωθεί, κατόπιν των προσπαθειών του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου, του Βύρωνα και του μηχανικού Μιχαήλ Κοκκίνη. Η τάφρος έγινε βαθύτερη, ο μικρός περίβολος ενισχύθηκε με πύργους και πολύγωνα προτειχίσματα, πάνω στα οποία τοποθετήθηκαν 48 τηλεβόλα και 4 βομβοβόλα. Η νησίδα Βασιλάδι, μεταξύ της λιμνοθάλασσας και της θάλασσας, έγινε ένα είδος προκεχωρημένου οχυρού. Εκεί τοποθετήθηκαν 6 πυροβόλα και συγκεντρώθηκαν 2.000 γυναικόπαιδα για να μην επιβαρύνουν τη φρουρά της πόλης. Εντός του Μεσολογγίου υπήρχαν 10.000 άτομα, εκ των οποίων 4.000 άνδρες, άριστοι πολεμιστές από την Ήπειρο και την Αιτωλοακαρνανία και ακόμη 1.000 άνδρες, δυνάμενοι να φέρουν όπλα.

Κατά την πρώτη φάση της πολιορκίας (15 Απριλίου - 12 Δεκεμβρίου 1825) το Μεσολόγγι πολιορκήθηκε μόνο από τις δυνάμεις του Κιουταχή. Οι επιθέσεις τους συντρίβονταν εύκολα ή δύσκολα από τους υπερασπιστές της πόλης. Εξάλλου, ο από θαλάσσης αποκλεισμός δεν ήταν ισχυρός και επανειλημμένως διασπάσθηκε από τον στόλο του Μιαούλη, ο οποίος ενίσχυε με πολεμοφόδια και τρόφιμα τους πολιορκούμενους. Στις 24 Ιουλίου, 1000 ρουμελιώτες πολεμιστές υπό τον Γεώργιο Καραϊσκάκη ανάγκασαν τον Κιουταχή να αποσύρει τις δυνάμεις του στις υπώρειες του όρους Ζυγός, χαλαρώνοντας την πολιορκία του Μεσολογγίου. Αλλά και ο τουρκικός στόλος, παρενοχλούμενος από τον ελληνικό, αναγκάσθηκε να ζητήσει καταφύγιο στην αγγλοκρατούμενη Κεφαλληνία.

Η Έξοδος του Μεσολογγίου, πίνακας του Θ. Βρυζάκη
Στις 5 Αυγούστου ο Κίτσος Τζαβέλλας, επικεφαλής δυνάμεως Σουλιωτών πολεμιστών, εισήλθε στην πόλη, αναπτερώνοντας το ηθικό των πολιορκουμένων. Όμως, στις αρχές Νοεμβρίου, ο κοινός στόλος Τούρκων και Αιγυπτίων αποβίβασε 8.000 αιγύπτιους στρατιώτες κι ένα μήνα αργότερα κατέφθασε στην περιοχή ο Ιμπραήμ που είχε σχεδόν καταστείλει την Επανάσταση στην Πελοπόννησο. Τούρκοι, Τουρκαλβανοί και Αιγύπτιοι αριθμούσαν 25.000 άνδρες, με σύγχρονο πυροβολικό, που διοικούσαν γάλλοι αξιωματικοί. Οι Έλληνες είχαν να αντιπαρατάξουν 4.000 μαχητές.

Στις 25 Δεκεμβρίου 1825 άρχισε η δεύτερη φάση της πολιορκίας του Μεσολογγίου. Όπως και στην πρώτη πολιορκία, πάλι υπήρξε διάσταση απόψεων μεταξύ των δύο πασάδων. Ο αιγύπτιος Ιμπραήμ επεχείρησε με τις δικές του δυνάμεις να καταλάβει το Μεσολόγγι στις 16 Ιανουαρίου 1826. Απέτυχε, όμως, και αναγκάσθηκε να συμπράξει μετά του Κιουταχή. Οι δύο στρατοί κατέστησαν ασφυκτική την πολιορκία με ανηλεή κανονιοβολισμό του Μεσολογγίου και με την κατάληψη των στρατηγικής σημασίας νησίδων Βασιλάδι (25 Φεβρουαρίου) και Κλείσοβας (25 Μαρτίου). Μετά την πτώση των δύο νησίδων, η θέση των πολιορκουμένων κατέστη δεινή, μετά και την αποτυχία του Μιαούλη να διασπάσει τον ναυτικό αποκλεισμό.

Η κατάσταση πλέον μέσα στην πόλη είχε φθάσει σε οριακό σημείο. Τρόφιμα δεν υπήρχαν και οι πολιορκούμενοι (γυναίκες, παιδιά, τραυματίες, γέροντες και μαχητές) σιτίζονταν με φύκια, δέρματα, ποντίκια και γάτες! Υπό τις συνθήκες αυτές, που καθιστούσαν αδύνατη την αποτελεσματική υπεράσπιση της πόλης, αποφασίστηκε σε συμβούλιο οπλαρχηγών και προκρίτων στις 6 Απριλίου η έξοδος και ορίστηκε γι' αυτή, η νύχτα του Σαββάτου του Λαζάρου προς Κυριακή των Βαΐων (9 προς 10 Απριλίου). Τα μεσάνυχτα, σύμφωνα με το σχέδιο, χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες, υπό τους Δημήτριο Μακρή, Νότη Μπότσαρη και Κίτσο Τζαβέλα, με την ελπίδα να διασπάσουν τις εχθρικές γραμμές, επωφελούμενοι από τον αιφνιδιασμό των πολιορκητών. Νωρίτερα είχαν σκοτώσει τους τούρκους αιχμαλώτους, ενώ στην πόλη παρέμειναν τραυματίες και γέροι.

Όμως, το σχέδιο της εξόδου, είτε προδόθηκε, είτε δεν εφαρμόστηκε σωστά κι έτσι οι δυνάμεις του Ιμπραήμ κατέσφαξαν με τα γιαταγάνια τούς μαχητές της ελευθερίας. Στο μεταξύ, μέσα στο Μεσολόγγι είχαν αρχίσει οι σφαγές από τους Τουρκοαιγύπτιους, που είχαν εισβάλει από άλλο σημείο της πόλης.

Η θυσία του Καψάλη, πίνακας του Θ. Βρυζάκη
Σε πολλά σημεία σημειώθηκαν δραματικές σκηνές: ο δημογέροντας Χρήστος Καψάλης, όταν κυκλώθηκε από τους εισβολείς στο σπίτι του, όπου είχαν συγκεντρωθεί τραυματίες, γέροντες και γυναικόπαιδα, έβαλε φωτιά στην πυριτιδαποθήκη, ενώ ο μητροπολίτης Ρωγών Ιωσήφ ανατίναξε τον Ανεμόμυλο, στην τελευταία πράξη αντίστασης, όταν κυκλώθηκε από τους εχθρούς. Το πρωί της 10ης Απριλίου, ανήμερα των Βαΐων, η οθωμανική ημισέληνος κυμάτιζε στα χαλάσματα του Μεσολογγίου.

Οι πληροφορίες για τις απώλειες των Ελλήνων κατά την πολιορκία και την έξοδο είναι αντιφατικές. Πιθανότερο φαίνεται ότι από τους 3.000 που πήραν μέρος στην έξοδο, οι 1.700 έπεσαν ηρωικά μαχόμενοι. Ανάμεσα στους νεκρούς, ο Ιωάννης Παπαδιαμαντόπουλος, ο Μιχαήλ Κοκκίνης, ο Αθανάσιος Ραζηκότσικας, ο Νικόλαος Στορνάρης, ο γερμανός εκδότης της εφημερίδας «Ελληνικά Χρονικά» Ιάκωβος Μάγιερ και άλλοι γερμανοί φιλέλληνες. Γύρω στα 6.000 γυναικόπαιδα οδηγήθηκαν για να πουληθούν στη Μεθώνη και στα σκλαβοπάζαρα της Κωνσταντινούπολης και της Αλεξάνδρειας. Οι απώλειες για τους τουρκοαιγύπτιους εισβολής ανήλθαν σε 5.000 άνδρες.

Η Επανάσταση μετά την πτώση του Μεσολογγίου είχε σχεδόν κατασταλεί. Η φλόγα της, όμως, παρέμεινε άσβεστη, καθώς η ήττα μετατράπηκε σε νίκη. Ένα νέο κύμα φιλελληνισμού αναδύθηκε μετά την αμαύρωση του Αγώνα, εξαιτίας του εμφύλιου σπαραγμού. Αυτό με τη σειρά του επηρέασε εμμέσως την ευρωπαϊκή διπλωματία για τα εθνικά δίκαια των Ελλήνων. Πολλά έργα, ζωγραφικά, λογοτεχνικά και άλλα, απαθανάτισαν τη θυσία των Μεσολογγιτών. Ο εθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός έγραψε την ημιτελή ποιητική του σύνθεση «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», με τους γνωστούς στίχους από το Σχεδίασμα Β':

E. de Lunsac
Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει
Λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί, κι η μάνα το ζηλεύει.
Τα μάτια η πείνα εμαύρισε' στα μάτια η μάνα μνέει'
Στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει:
«Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σέχω γω στο χέρι;
Οπού συ μου γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός το ξέρει»

Αμέσως μετά την κατάληψη του Μεσολογγίου, ο Κιουταχής με τον στρατό του κατευθύνθηκε προς την Ανατολική Στερεά Ελλάδα, με αντικειμενικό σκοπό την κατάληψη της Αττικής. Ο Ιμπραήμ επανήλθε στην Πελοπόννησο για να εξαλείψει και τις τελευταίες εστίες αντίστασης σε Μάνη και Αργολίδα.

Το Μεσολόγγι απελευθερώθηκε στις 11 Μαΐου 1829. Το 1937 αναγνωρίστηκε ως «Ιερά Πόλις» και η Κυριακή των Βαΐων ορίστηκε ως επέτειος της εξόδου.




Άγιος Γρηγόριος Ε' Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως


Ἐν ἀγχόνη κὰν τέθνηκας Πατριάρχα,
ὁμως γε ἀεὶ ζῆς ἐν Ἐδὲμ τῇ θείᾳ.
Τῇ δεκάτῃ Πατριάρχης θῦμα γέγον’ οὕνεκα Ἔθνους.


Λειτουργικά κείμενα