Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2024

Η ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις

Ο μοναδικός διεθνής αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως. Δείτε στατιστικά, φωτογραφίες και σπάνια βίντεο.



Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ο μοναδικός διεθνής αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως. Πρωτοξεκίνησε το 1952 ως Ράλι ΕΛΠΑ, μετονομάστηκε σε Ράλλυ Ακρόπολις την επόμενη χρονιά και από το 1956 είναι ενταγμένος στο ετήσιο αγωνιστικό καλεντάρι της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA).

Ο εθνικός μας αγώνας πραγματοποιείται κυρίως στους σκονισμένους και κακοτράχαλους χωματόδρομους της ορεινής Στερεάς Ελλάδας, συνήθως κατά τη διάρκεια του καυτού ελληνικού καλοκαιριού. Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι γνωστό παγκοσμίως ως ένας εξαιρετικά σκληρός αγώνας για οδηγούς και αυτοκίνητα. Πολυνίκης της διοργάνωσης με 5 καρό σημαίες είναι ο αδικοχαμένος σκωτσέζος οδηγός Κόλιν ΜακΡέι και στην κατηγορία των κατασκευαστών η Ford με 17.

Οι αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα που είχαν ξεκινήσει δειλά-δειλά στα μέσα της δεκαετίας του 1920 με πρωτοβουλία της Ελληνικής Λέσχης Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου (ΕΛΠΑ, μέλος της FIA από το 1928) διακόπηκαν, όπως ήταν φυσικό, τη δεκαετία του 1940, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του επακολουθήσαντος Εμφυλίου Πολέμου στην Ελλάδα.

Στις αρχές του 1951 μία παρέα φίλων του αυτοκινήτου απευθύνθηκαν στην ΕΛΠΑ και ζήτησαν την επανέναρξη της αγωνιστικής δράσης. Στις 30 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς δόθηκε η εκκίνηση του «Ελληνικού Ράλι» κάτω από την Ακρόπολη. Τα 10 αυτοκίνητα που συμμετείχαν στον αγώνα, αφού διάνυσαν 1.923 χιλιόμετρα υπό συνεχή βροχή, τερμάτισαν ύστερα από 43 ώρες στην Κηφισιά με νικητή τον Πέτρο Περατικό που οδηγούσε ένα Fiat 1400. Ήταν ο πρώτος αγώνας μεταπολεμικός αγώνας αυτοκινήτου στην Ελλάδα.

Τον Ιανουάριο του 1952 ο τότε αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ Απόστολος Νικολαίδης πρότεινε τη διεξαγωγή ενός αγώνα ράλι υπό την αιγίδα της. Το Ράλι ΕΛΠΑ ξεκίνησε από τα Γιάννινα την 1η Μαΐου της ίδιας χρονιάς με τη συμμετοχή 19 αυτοκινήτων και τερματισμό τη Φιλοθέη, όπου οι διαγωνιζόμενοι πήραν μέρος και σ’ έναν αγώνα διεξιοτεχνίας. Νικητής αναδείχθηκε ο Τζώνυς Πεσμαζόγλου με ένα οκτακύλινδρο Chevrolet και συνοδηγό τον Νίκο Παπαμιχαήλ. Το Ράλι ΕΛΠΑ ήταν ο πρόγονος του Ράλυ Ακρόπολις.

Στις 19 Νοεμβρίου 1952, κατά τη διάρκεια του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΠΑ, ο Απόστολος Νικολαΐδης έριξε την ιδέα της διεθνοποίησης του αγώνα και της μετονομασίας του σε Ράλλυ Ακρόπολις. Η πρότασή του έγινε αποδεκτή και στις 29 Μαΐου 1953 κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης δόθηκε η εκκίνηση του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις με τη συμμετοχή 26 αυτοκινήτων (19 με ελληνικά πληρώματα και 7 με ξένα).

Τα αυτοκίνητα έπρεπε να διανύσουν μία απόσταση 1.720 χιλιομέτρων σε ασφάλτινους και χωμάτινους δρόμους στην ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά μόλις 6 είδαν την καρό σημαία του τερματισμού στην Αθήνα. Νικητής αναδείχθηκε ο Νίκος Παπαμιχαήλ με Jaguar και συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο. Το «Ακρόπολις» από την πρώτη του κιόλας διοργάνωση έδειξε τον σκληρό χαρακτήρα του και άρχισε να χτίζει μεθοδικά τη φήμη του.

Δεν πέρασαν πολλά χρόνια και το 1956 εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) και άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστό στους διαγωνιζόμενους και στους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με τις δύσκολες και «σφιχτές» ειδικές διαδρομές του, κέρδιζε σταθερά χρόνο με το χρόνο φήμη και δημοσιότητα, προσελκύοντας τα μεγαλύτερα ονόματα και τα καλύτερα αυτοκίνητα κάθε εποχής.

Το 1970 εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (πρώτα στο IMC και μετέπειτα στο WRC), κερδίζοντας περαιτέρω αίγλη με τη μοναδικότητα του χαρακτήρα του. Το 2014, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των προβλημάτων που αντιμετώπιζε η ΕΛΠΑ, το Ράλλυ Ακρόπολις υποβιβάστηκε και εντάχθηκε και πάλι στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι. Το 2019 και το 2020 δεν έγινε, αλλά από το 2021 επανήλθε στη φυσική του θέση ως αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, αφού η ελληνική κυβέρνηση κατανόησε τη σημασία που έχει για την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό.

Το 68ο Ράλλυ Ακρόπολις θα διεξαχθεί από τις 5 έως τις 8 Σεπτεμβρίου 2024.

Οι νικητές του Ράλλυ Ακρόπολις

Νίκες ανά οδηγό

ΟδηγόςΝίκεςΈτος
 Κόλιν ΜακΡέι51996, 1998, 2000, 2001, 2002
 Βάλτερ Ρερλ31975, 1978, 1983
 Μίκι Μπιαζιόν31988, 1989, 1993
 Κάρλος Σάινθ31990, 1994, 1997
 Σεμπαστιάν Λεμπ32005, 2008, 2012
 Μπγιορν Βάλντεγκαρντ21977, 1979
 Άρι Βατάνεν21980, 1981
 Γιούχα Κάνκουνεν21986, 1991
 Μάρκους Γκρόνχολμ22006, 2007
 Βάλτερ Σοκ21956, 1960
 Όιχεν Μπέρινγκερ21962, 1963
 Ζαν-Λικ Τεριέ21970, 1973
 Καγιετάν Καγιετάνοβιτς22015, 2017
 Τζώνυς Πεσμαζόγλου11955
 Νίκος Παπαμιχαήλ11953
 Πέτρος Παπαδόπουλος11954
 Ζαν-Πιερ Εσταζέ11957
 Λουίτζι Βιλορέζι11958
 Βόλφγκανγκ Λέβι11959
 Έρικ Κάρλσον11961
 Τομ Τράνα11964
 Καρλ-Μάγκνους Σκογκ11965
 Μπενγκτ Σέντερστρεμ11966
 Πάντι Χόπκερκ11967
 Ρότζερ Κλαρκ11968
 Πάουλι Τοϊβόνεν11969
 Οβε Άντερσον11971
 Χόκαν Λίντμπεργκ11972
 Χάρι Κάλστρομ11976
 Μισέλ Μουτόν11982
 Στιγκ Μπλόμκβιστ11984
 Τίμο Σάλονεν11985
 Μάρκου Άλεν11987
 Ντιντιέ Οριόλ11992
 Άρις Βωβός11995
 Ρίτσαρντ Μπερνς11999
 Μάρκο Μάρτιν12003
 Πέτερ Σόλμπεργκ12004
 Μίκο Χίρβονεν12009
 Σεμπαστιάν Οζιέ12011
 Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα12013
 Κρέιγκ Μπριν12014
 Ραλφς Σιρμάσις12016
 Μπρούνο Μαγκαλιάες12018
 Κάλε Ροβάνπερα22021, 2023
 Τιερί Νεβίλ12021

Νίκες ανά Κατασκευαστή

ΚατασκευαστήςΝίκεςΈτος
 Ford171966, 1968, 1977, 1979, 1980, 1981, 1993, 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2006, 2007, 2009, 2015, 2017
 Lancia71958, 1983, 1987, 1988, 1989, 1991, 1992
 Subaru51994, 1996, 1998, 1999, 2004
 Citroën42005, 2008, 2011, 2012
 Mercedes-Benz41956, 1960, 1962, 1963
 Opel31954, 1955, 1975
 Alpine-Renault31970, 1971, 1973
 Peugeot31985, 1986, 2014
 Audi21982, 1984
 Volvo21964, 1965
 Fiat21972, 1978
 Škoda22016, 2018
 Toyota31990, 2021, 2023
 Datsun11976
 Volkswagen12013
 Jaguar11953
 Ferrari11957
 Auto Union11959
 Saab11961
 Mini Cooper11967
 Porsche11969
 Hyundai12022

Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/1436

© SanSimera.gr




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου