Τα συλλαλητήρια για το Μακεδονικό είναι άδικο να επισκιάσουν ολόκληρη την καλλιτεχνική και δημόσια παρουσία του Θεοδωράκη. Όμως είναι η πρώτη στιγμή κατά την οποία αυτός ο άνθρωπος βρέθηκε τόσο μακριά από το κοινό του ώστε ακόμη και αυτός, που ήταν απρόσιτος και θωρακισμένος από οποιαδήποτε κριτική, αποκαθηλώθηκε. Αντιλαμβάνομαι ότι κρύβεται ενίοτε κάποια μικροψυχία και ζήλεια στην αποκαθήλωση, αλλά στην προκειμένη περίπτωση κυρίως κρίνεται τι πιστεύουμε για τους γίγαντες. Για το δικό μου γούστο στη ζωή, ο Παπαδιαμάντης με την όψη του ζητιάνου μιλάει περισσότερο στην καρδιά μου από τον άνθρωπο που δεν πρόφταινε να βραβεύεται. Δεν είναι κακό πράγμα η δόξα, συχνά την απόλαυσαν πολύ σπουδαίοι καλλιτέχνες. Όμως σε μια κοινωνία που ψάχνει μονίμως για “ιερά τέρατα” να λατρέψει, η δική μου εκδοχή της αγάπης είναι πρωτίστως αγάπη για την αδυναμία, όχι για τη δύναμη. Και ο Θεοδωράκης ήταν μια θύελλα δύναμης, μια ασταμάτητη φόρα. Ξέρω ότι με τα ίδια λόγια άλλοι τον εξυμνούν σήμερα, διότι αυτά τα χαρακτηριστικά ποθούν και ζηλεύουν οι περισσότεροι άνθρωποι. Αυτό είναι όμως το ενδιαφέρον της ζωής: ακόμη κι εκεί που βλέπουμε τα ίδια,  δεν αισθανόμαστε το ίδιο.




Πηγή