Τμήματα των 28 μαθητών σε μία μόλις αίθουσα εν μέσω πανδημίας και καθηγητές που θα πρέπει να τρέχουν από σχολείο σε σχολείο για να συμπληρώσουν τις διδακτικές τους ώρες, την ώρα που 6.000 θέσεις είναι κενές, φέρνει η νέα οδηγία του Υπουργείου Παιδείας η οποία απαιτεί τη συγχώνευση τμημάτων. Ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης, παραδέχεται στο TPP τις συγχωνεύσεις, αναφέροντας ότι η ύπαρξη 28 μαθητών μέσα σε μία αίθουσα διδασκαλίας είναι νόμιμη, ενώ, απαντώντας για τα 6.000 κενά, δηλώνει ότι η σημασία θα έπρεπε να δοθεί στις 50.000 τοποθετήσεις και όχι σε αυτά. «Η διασπορά του κορονοϊού στα σχολεία είναι στο 0,1%, επομένως δεν πρέπει να μας ανησυχεί, διότι μέχρι στιγμής την πανδημία την ελέγχουμε», σχολιάζει.
της Νεκταρίας Ψαράκη
Ένα excel που στάλθηκε στους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα σβήνει από το χάρτη εκατοντάδες τμήματα σχολείων, συγχωνεύοντάς τα σε τάξεις των έως και 28 μαθητών. Ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, μιλώντας στο TPP, παραδέχεται τις συγχωνεύσεις τμημάτων, κάνοντας λόγο για «βελτιωτική διαρθρωτική κίνηση» και «επιμελημένο εξορθολογισμό», σημειώνοντας ότι «δεν γίνεται να κατασπαταλάται ανθρώπινο δυναμικό και δημόσιο χρήμα», την ίδια ώρα που 6.000 θέσεις εκπαιδευτικών σε όλη τη χώρα είναι κενές.
Σε σχετική ερώτηση, ο γενικός γραμματέας απέρριψε την χρήση της λέξης «συγχώνευση τμημάτων και δημιουργία νέων με 28 μαθητές», σημειώνοντας ότι η συγκεκριμένη οδηγία δόθηκε σε σχολεία που έχουν τμήματα που απαρτίζονται από επτά και δέκα μαθητές.
Τα λεγόμενα του γενικού γραμματέα διαψεύδονται από την πραγματικότητα. Όπως αναφέρει στο TPP ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θεόδωρος Τσούχλος, η οδηγία αφορά τετραψήφιο αριθμό τμημάτων σε όλη τη χώρα. «Τμήματα με 6 και 7 παιδιά υπάρχουν μόνο στην επαρχία και σε νησιά. Τα πράγματα δεν είναι όπως τα αναφέρει ο κ. Κόπτσης. Συγχωνεύθηκαν τμήματα γυμνασίου και λυκείου που αποτελούνταν από 22 και 23 παιδιά – διότι τόσα επέτρεπαν οι αίθουσες που συστεγάζονταν – με στόχο να δημιουργηθούν λιγότερα τμήματα που θα αποτελούνται από 26 παιδιά. Οι συνέπειες αυτής της απόφασης είναι ποικίλες. Εκτός του ότι το να διδάσκεις σε 28 άτομα ταυτοχρόνως είναι παιδαγωγικά ακατάλληλο, καθώς δεν μπορείς να οριοθετήσεις το τμήμα και να έχεις σωστή εποπτεία του κάθε μαθητή, είμαστε εν μέσω πανδημίας. Ο καιρός χειροτερεύει, καραδοκεί η μετάλλαξη Δέλτα, και πλέον το Υπουργείο προβλέπει ότι για να κλείσει ένα τμήμα πρέπει να έχουν κορονοϊό 50+1 μαθητές. Δηλαδή αν είναι 28 στο σύνολο, να βρεθούν θετικοί οι 15; Φανταστείτε τι έχει να γίνει».
Ο κ. Τσούχλος, προσθέτει επίσης, ότι 28 μαθητές σε ένα τμήμα πολλές φορές είναι ανέφικτο, καθώς οι αίθουσες στη χώρα μας είναι μικρές. «Δεν μπορείς να ζητάς συγχώνευση σε ένα σχολείο που έχει αίθουσες 30 τ.μ. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του γυμνασίου της Ζαχάρως».
26 μαθητές σε 35 τ.μ.
Για το γυμνάσιο της Ζαχάρως, μας δίνει καλύτερη εικόνα η αντιδήμαρχος Δια Βίου Μάθησης, Παιδείας και Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Ζαχάρως, Σκαλτσά Δήμητρα, η οποία τυγχάνει να είναι και μητέρα ενός μαθητή που φοιτά στο εν λόγω γυμνάσιο. Όπως αναφέρει, ο περιφερειακός διευθυντής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αναγκάστηκε να δώσει προφορική εντολή στη διεύθυνση του Γυμνασίου Ζαχάρως, προκειμένου να συμπτυχθούν τρία τμήματα, σε δύο.
«Συνολικά στο Γυμνάσιο Ζαχάρως, ο συνολικός αριθμός των παιδιών είναι 51. Υπήρχαν τρία τμήματα των 17, 16 και 18 μαθητών, διότι τόσα επέτρεπαν και οι εγκαταστάσεις, καθώς το σχολείο αποτελείται από αίθουσες των 35 τ.μ. Ύστερα λοιπόν από τηλεφωνική εντολή από τον διευθυντή της δευτεροβάθμιας, ο οποίος κατέβαλε μεγάλη προσπάθεια ώστε αυτό να μη συμβεί, συγχωνεύθηκαν τα τρία τμήματα σε δύο, αποτελούμενα από 25 και 26 τμήματα αντίστοιχα». Η ίδια, ξεκαθαρίζει ότι το σύνολο των μελών του Δ.Σ. του δήμου, στέκεται στο πλευρό του συλλόγου των γονέων και κηδεμόνων, οι οποίοι κάνουν προσπάθειες προκειμένου να επιστρέψει το σχολείο ως είχε.
«Προσωπικά, ούσα φιλόλογος, είμαι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη με τα εν λόγω ζητήματα. Ωστόσο και τα μέλη του Δ.Σ. βλέπουν το πρόβλημα. Εκτός του ότι σε συνθήκες πανδημίας 26 άτομα σε μία αίθουσα είναι αριθμός ιδιαίτερα μεγάλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είμαστε σεισμογενής περιοχή. Αποστείλαμε σχετικό ομόφωνο ψήφισμα στο υπουργείο, στο οποίο αναφέρουμε τόσο τον κίνδυνο για τη διασπορά του covid-19, όσο και την αδυναμία ασφαλούς αποχώρησης των παιδιών σε περίπτωση σεισμού ή φωτιάς αλλά και άλλα προβλήματα που αφορούν στην εκπαιδευτική διαδικασία», εξηγεί η κ. Σκαλτσά.
Ερωτηθείς για την περίπτωση του Γυμνασίου της Ζαχάρως, ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας αναφέρει στο TPP ότι -παρά τις προσπάθειες του περιφερειακού διευθυντή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και παρά το ομόφωνο ψήφισμα του Δ.Σ-, δεν έχει στα υπόψιν του το γεγονός, «καθώς είναι αδύνατον να γνωρίζουμε τι συμβαίνει σε 14.500 σχολεία». Ο ίδιος πάντως, ξεκαθαρίζει ότι έως και 27 μαθητές σε ένα τμήμα είναι καθόλα νόμιμο. Στο ομόφωνο ψήφισμα του Δ.Σ. ωστόσο, αναφέρεται ότι για να φιλοξενηθούν 26 παιδιά σε ένα τμήμα απαιτείται – ως ορίζει η νομοθεσία – αίθουσα 54 τ.μ., την ίδια ώρα που οι αίθουσες του Γυμνασίου Ζαχάρως, είναι στα 35 τ.μ. Η φιλοξενία 26 μαθητών επομένως σε αίθουσα 35 τ.μ. είναι παράνομη, ενώ ταυτόχρονα έρχεται σε αντιδιαστολή και με την ισχύουσα νομοθεσία για τον περιορισμό της μετάδοσης του covid-19 (ΚΥΑ (Φ.Ε.Κ. Β΄ 4187/10-9-2021), που μεταξύ άλλων προβλέπει έναν μαθητή σε κάθε θρανίο, σταθερή θέση για κάθε μαθητή, τήρηση αποστάσεων και χωριστά διαλείμματα προς αποφυγή του συνωστισμού. «Δεν έχω στα υπόψιν μου πόσα τετραγωνικά είναι οι αίθουσες στη Ζαχάρω, όμως για αυτό είμαστε εδώ, έτσι ώστε να ενημερωνόμαστε για συγκεκριμένες περιπτώσεις, να τις ελέγχουμε και να βρίσκουμε λύσεις», απαντά ο κ. Κόπτσης ερωτηθείς για το χωροταξικό ζήτημα.
«Κοκκινίζουν» 136 τμήματα στην Αττική
Ο πρόεδρος της Γ’ ΕΛΜΕ Αθήνας, Παυσανίας Τσούλας, αναφέρει στο TPP ότι το excel που στάλθηκε από το υπουργείο Παιδείας, κυριολεκτικά «κοκκινίζει» 136 τμήματα στην Αττική, σβήνοντάς τα από το χάρτη με συγχώνευση. «Το λέει ξεκάθαρα. Όπου εκτιμάει ότι υπάρχει τέτοια ανάγκη, δημιουργεί τμήματα 28 μαθητών. Και δεν το κάνει μόνο σε τμήματα που αποτελούνται από 7 και 8 μαθητές, αλλά σε τμήματα που αποτελούνται από 21 και 22. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το 2ο Ημερήσιο ΕΠΑΛ Γαλατσίου. Η Α’ τάξη αποτελείται από 109 παιδιά και εκεί λειτουτγούσαν 5 τμήματα. Ήθελε λοιπόν να τα συγχωνεύσει σε 4 τμήματα των 28. Στο excel υπάρχει πίνακας που υποδεικνύει ξεκάθαρα σε ποια τμήματα θα συμβεί αυτό και από πόσα άτομα θα απαρτίζονται».
Το TPP επικοινώνησε με το 2ο Ημερήσιο ΕΠΑΛ Γαλατσίου και συγκεκριμένα με τον διευθυντή του σχολείου, τον Κωνσταντίνο Σαβελώνα, ο οποίος επιβεβαίωσε πως στο σχολείο όντως προβλεπόταν η συγχώνευση τμημάτων. «Κάναμε όμως κινήσεις προκειμένου αυτό να μην προχωρήσει. Εμείς έχουμε την εξής ιδιαιτερότητα: συστεγάζουμε στο ίδιο σχολικό συγκρότημα δύο επαγγελματικά λύκεια και έχουμε χωρίσει τις τάξεις μας οι οποίες είναι πλέον 30 τετραγωνικά μέτρα. Σε αυτές τις αίθουσες βάζουμε έως 21 παιδιά. Οι γραπτές οδηγίες αναφορικά με τον κορονοϊό δεν συμβαδίζουν με τη συγχώνευση των τμημάτων μας. Αν συνέβαινε αυτό, θα ήμασταν το σχολείο με τους περισσότερους μαθητές ανά τετραγωνικό μέτρο. Θα ήταν αδύνατον να έχουμε 28 μαθητές σε 30 τ.μ», αναφέρει.
Ο κ. Τσούλας εκτιμά ότι το υπουργείο προχωρά σε αυτή την απόφαση προκειμένου να μην ξαναδιορίσει αναπληρωτές. «Προσπαθεί να εξοικονομήσει συναδέλφους με πλεονάζοντες καθηγητές άλλων σχολείων και να καλύψει έτσι τα κενά. Θα δημιουργήσει τμήματα 27 παιδιών εν μέσω πανδημίας, την ίδια ώρα που όλη η εκπαιδευτική κοινότητα φωνάζει εδώ και δύο χρόνια ότι για την ασφάλεια όλων μας και την ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να έχουμε τμήματα των 15 μαθητών. Με 6.000 κενές θέσεις εκπαιδευτικών, προσπαθεί να γεμίσει τα κενά, χωρίς να βάλει το χέρι στην τσέπη».
«Λέτε για 6.000 κενές θέσεις αλλά όχι για 50.000 τοποθετήσεις»
Ως «διορθωτικές κινήσεις» χαρακτηρίζει τις συγχωνεύσεις των τμημάτων ο κ. Κόπτσης. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, δεν υπάρχουν 6.000 κενά, αλλά έχει γίνει λάθος διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού. «Λέτε για 6.000 κενές θέσεις, αλλά όχι για 50.000 τοποθετήσεις αναπληρωτών. Δεν μπορούμε να λέμε ότι λείπουν καθηγητές, την ίδια ώρα που υπάρχουν πλεονάζουσες ώρες εκπαιδευτικών. Επομένως, όταν βλέπουμε ότι σε ένα σχολείο ένας μαθηματικός λόγου χάριν δεν συμπληρώνει τις διδακτικές του ώρες, τον μεταφέρουμε σε κάποιο άλλο. Όλες αυτές είναι παρεμβάσεις για εξορθολογισμό. Δεν γίνεται να κατασπαταλάται εκπαιδευτικό προσωπικό και δημόσιο χρήμα».
Ερωτηθείς για το κατά πόσο θεωρείται εξορθολογισμός το «στρίμωγμα» 27 μαθητών σε μία αίθουσα 30 τετραγωνικών εν μέσω πανδημίας, ο κ. Κόπτσης διευκρινίζει ότι δεν έχει στα υπόψιν του το χωροταξικό πρόβλημα, ωστόσο τον αριθμό των 27 μαθητών ανά αίθουσα, τον ορίζει ο νόμος. «Είναι απολύτως νόμιμο το να βρίσκονται 27 μαθητές μέσα σε μία αίθουσα. Όπως βλέπουμε άλλωστε, η διασπορά του κορονοϊού στα σχολεία είναι μικρότερη του 0.1%, επομένως τα ισχύοντα μέτρα λειτουργούν. Μέχρι στιγμής, την πανδημία την ελέγχουμε. Φυσικά και θα ήταν ιδανικό να έχουμε χώρους και προσωπικό για 15 άτομα ανά τμήμα, ωστόσο η πραγματικότητα επιτάσσει άλλα. Εμείς, προσπαθούμε να λειτουργούμε ορθολογικά και να κάνουμε ορθή διαχείριση του δυναμικού μας», δηλώνει.
Συγχωνεύσεις και στη Θεσσαλονίκη
Όπως αναφέρει στο TPP η πρόεδρος της Γ’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, Γιάννα Λαθήρα, έφτασαν προφορικές εντολές για συγχωνεύσεις τμημάτων και σε σχολεία της Θεσσαλονίκης, με το σωματείο να συστήνει στις διευθύνσεις να μην προχωρήσουν σε καμία κίνηση αν δεν έρθει γραπτή εντολή. «Αυτά που λέει ο κ. Κόπτσης, είναι ψέματα. Έχουμε παράδειγμα σχολείου που είχε 4 τμήματα στην Α’ Γυμνασίου και 5 τμήματα στην Β’ Γυμνασίου και τα συγχωνεύει σε 3 και 4 τμήματα αντιστοίχως των 27 και 28 μαθητών. Ποιο εξορθολογισμό; Δεν μπορεί σε περίοδο πανδημίας να συμβαίνει αυτό για να εξοικονομήσουμε όλες κι όλες δύο διδακτικές ώρες ενός μαθηματικού», αναφέρει.
Η ίδια, διαμηνύει ότι οργανώνεται παράσταση διαμαρτυρίας με συντονισμό όλων των ΕΛΜΕ της Θεσσαλονίκης στη διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. «Είναι ντροπή να κάνουν οικονομία στο προσωπικό και την ίδια ώρα να κατηγορούν τους καθηγητές ότι δήθεν φταίνε οι άδειές τους για τα κενά. Είναι πολλοί που εν μέσω πανδημίας δεν πήραν άδειες ενώ ήταν ευπαθείς, με υποκείμενα νοσήματα. Φυσικά, δεν είναι μόνο αυτό. Τόσα χρόνια η εκπαιδευτική κοινότητα παλεύει με την αδιοριστία και τις περικοπές», καταλήγει.