Η έκκληση της Ύπατης Αρμοστείας εντάσσεται στην έκθεση που δημοσιεύει σήμερα σχετικά με την εκπαίδευση των προσφύγων για το 2021 με τίτλο «Μένοντας σε σταθερή πορεία: Οι προκλήσεις στην εκπαίδευση των προσφύγων» (Staying The Course: The Challenges Facing Refugee Education). Η έκθεση αναδεικνύει ιστορίες προσφύγων από όλο τον κόσμο στην προσπάθειά τους να συνεχίσουν τη μάθησή τους εν μέσω μιας εποχής πρωτοφανούς αναταραχής εξαιτίας της πανδημίας του COVID-19.

Όπως αναφέρει η Ύπατη Αρμοστεία, η φοίτηση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα έπρεπε να είναι μια περίοδος ανάπτυξης, εξέλιξης και ευκαιριών. Για τους ευάλωτους νέους ανθρώπους σημαίνει ενίσχυση των προοπτικών τους για απασχόληση, της υγείας, της ανεξαρτησίας τους και των ηγετικών τους δεξιοτήτων, ενώ μειώνει το ενδεχόμενο να υποκύψουν στις πιέσεις που οδηγούν σε παιδική εργασία.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα δεδομένα που έχει συλλέξει η Ύπατη Αρμοστεία σε 40 χώρες, το γενικό ποσοστό εγγραφών των προσφύγων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση κατά το σχολικό έτος 2019-2020 ανήλθε μόλις στο 34 τοις εκατό. Σχεδόν σε κάθε χώρα, το ποσοστό αυτό υπολείπεται από αυτό των παιδιών της κοινότητας υποδοχής.

Η πανδημία πιθανόν να έχει υπονομεύσει τις ευκαιρίες των προσφύγων ακόμα περαιτέρω. Ο κορωνοϊός αναστάτωσε την εκπαίδευση όλων των παιδιών, όμως για τα παιδιά πρόσφυγες  – που αντιμετώπιζαν ήδη σημαντικά εμπόδια στο να πάνε σχολείο – μπορεί να γκρεμίσει κάθε ελπίδα να λάβουν την εκπαίδευση που χρειάζονται.

«Η πρόοδος που σημειώθηκε πρόσφατα στη σχολική φοίτηση για τα παιδιά και τους νέους πρόσφυγες βρίσκεται πλέον υπό απειλή», δήλωσε ο Ύπατος Αρμοστής του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες Filippo Grandi.

«Για να αντιμετωπιστεί αυτή η πρόκληση απαιτούνται τεράστιες συντονισμένες προσπάθειες. Πρόκειται για μια ευθύνη που δεν έχουμε το περιθώριο να αμελήσουμε.»

Η Ύπατη Αρμοστεία καλεί τα κράτη να διασφαλίσουν το δικαίωμα όλων των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων των προσφύγων, στην πρόσβαση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση καθώς και να εξασφαλίσουν ότι θα συμμετέχουν στο εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα και τον σχετικό σχεδιασμό κάθε χώρας.

Επιπλέον, τα κράτη που φιλοξενούν μεγάλο αριθμό εκτοπισμένων ανθρώπων χρειάζονται στήριξη στην ανάπτυξη της σχετικής υποδομής: περισσότερα σχολεία, κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό, επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού τους πάνω σε εξειδικευμένα αντικείμενα, στήριξη και δομές για έφηβα κορίτσια, καθώς και επένδυση στην τεχνολογία και τη συνδεσιμότητα προκειμένου να γεφυρωθεί το ψηφιακό χάσμα.

Τα στοιχεία επίσης δείχνουν ότι από τον Μάρτιο του 2019 έως τον Μάρτιο του 2020 τα γενικά ποσοστά φοίτησης για τα παιδιά πρόσφυγες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση έφτασαν το 68 τοις εκατό.

Η φοίτηση στην ανώτατη εκπαίδευση ανήλθε στο 5 τοις εκατό: αυτό σημαίνει μια ποσοστιαία αύξηση δύο μονάδων σε ετήσια βάση, η οποία μεταφράζεται σε ένα κέρδος που σηματοδοτεί μια τεράστια αλλαγή για χιλιάδες πρόσφυγες και τις κοινότητές τους. Είναι μια αύξηση που προσφέρει επίσης ελπίδα και ενθάρρυνση στους νεότερους πρόσφυγες που αντιμετωπίζουν τρομακτικές δυσκολίες στην πρόσβασή τους στην εκπαίδευση.

Παρ’ όλα αυτά, το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να είναι χαμηλό σε σύγκριση με τα παγκόσμια ποσοστά. Εάν δε σημειωθεί σημαντική αύξηση στην πρόσβαση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ο στόχος 15/30 που έχει θέσει η Ύπατη Αρμοστεία και οι εταίροι της – ο στόχος δηλαδή να έχει εγγραφεί το 15 τοις εκατό των προσφύγων στην ανώτατη εκπαίδευση έως το 2030 – θα παραμείνει άπιαστος.




Πηγή