Παρουσιάστηκε τη Δευτέρα το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας σε εκδήλωση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, από την αρμόδια υπουργό, Νίκη Κεραμέως παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Σύμφωνα με την παρουσίαση της υπουργού Παιδείας, «το νέο αναβαθμισμένο σχολείο θα λειτουργήσει από τον Σεπτέμβριο 2021», ενώ αντιδράσεις έχει ξεσηκώσει το αμφιλεγόμενο σχέδιο νόμου με τις διατάξεις περί «αξιολόγησης» και «αυτονομίας» των εκπαιδευτικών, ενώ ο πρωθυπουργός δε δίστασε να εξαπολύσει πυρά εναντίον των φοιτητών που διαμαρτύρονται, ισχυριζόμενος πως φωνάζουν «κούφια συνθήματα».

Η υπουργός αναφέρθηκε σε «παρεμβάσεις που έχουν υλοποιηθεί τελευταία δύο χρόνια, για παρεμβάσεις που δοκιμάστηκαν πιλοτικά και πλέον θα εφαρμοστούν καθολικά από το Σεπτέμβριο, αλλά και για νέες παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο που τίθεται αυτήν την εβδομάδα σε διαβούλευση, για ένα σχολείο πιο ελεύθερο, πιο αυτόνομο, αλλά και με περισσότερη διαφάνεια και λογοδοσία».

Επιπλέον παρουσίασε τους 4 βασικούς άξονες που είναι οι σύγχρονες δεξιότητες, οι ίσες ευκαιρίες για όλους, οι εκπαιδευτικές διαδρομές με επαγγελματική προοπτική, Ενίσχυση της θέσης των εκπαιδευτικών μας, περισσότερη αυτονομία στα σχολεία μας  και η αξιολόγηση με ρυθμίσεις που προβλέπονται στο νομοσχέδιο υπό κατάθεση. Επιπλέον, από το Σεπτέμβριο, «προβλέπεται σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός στο σχολείο, συνδέονται οι  δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, ξεκινούν να λειτουργούν τα πρώτα 6 Πρότυπα ΕΠΑΛ, εφαρμόζεται ήδη το παράλληλο μηχανογραφικό, ώστε να αναδεικνύονται περισσότερο οι εναλλακτικές των νέων μας που περιλαμβάνουν και τη δημόσια επαγγελματική κατάρτιση», ενώ ο πρωθυπουργός προχώρησε σε μία κυνική ομολογία πως «δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι στο Πανεπιστήμιο. Υπάρχουν επαγγέλματα δημιουργικά».

Οι τέσσερις άξονες πάνω στους οποίους κινείται το νομοσχέδιο, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, είναι:

Ι. Μεγαλύτεροι βαθμοί αυτονομίας στο σχολείο

«Ένα πιο ελεύθερο σχολείο, που επιλέγει τα βιβλία από τα οποία διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί του, δημιουργεί εκπαιδευτικούς ομίλους, έχει λόγο στα εκπαιδευτικά προγράμματα, λειτουργεί με διαφάνεια, είναι ένα καλύτερο σχολείο, που δίνει ελευθερίες και απελευθερώνει τις δημιουργικές δυνάμεις μαθητών και εκπαιδευτικών», εξηγεί η κα. Κεραμέως.

ΙΙ. Ενδυνάμωση εκπαιδευτικών – αξιολόγηση, βελτίωση

«Η αξιολόγηση αποτελεί έναν μηχανισμό ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών, άρρηκτα συνδεδεμένο με την επιμόρφωση και τη διαρκή βελτίωση. Στο πλαίσιο της αυξημένης ελευθερίας, ενισχύονται οι μηχανισμοί λογοδοσίας, διαφάνειας και αξιολόγησης, με στόχο τη συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου», εκτιμά η υπουργός.

ΙΙΙ. Δομές εκπαίδευσης – αξιολόγηση στελεχών

«Ενισχύεται η ουσιαστική συμβολή των στελεχών στην εφαρμογή των εκπαιδευτικών πολιτικών στα σχολεία, στην ψυχοσυναισθηματική υποστήριξη μαθητών και εκπαιδευτικών αλλά και στην επιμόρφωση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών», σημειώνει η κα. Κεραμέως.

IV. Εκκλησιαστική εκπαίδευση

«Το νομοσχέδιο επιχειρεί να εκσυγχρονίσει και να οργανώσει εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση τη δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση», επισημαίνει η υπουργός και προσθέτει: «Αναβαθμίζεται η ποιότητα του κλήρου μέσω της μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και εξορθολογίζονται οι ανώτατες εκκλησιαστικές ακαδημίες».

Οι κομβικές ρυθμίσεις, σύμφωνα με την υπουργό, περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:

1. Ελεύθερη επιλογή βιβλίου στα σχολεία (πολλαπλό βιβλίο).

2. Αυτονομία ως προς τη μορφή των 4μηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης.

3. Ενδυνάμωση των δομών συντονισμού των σχολείων (ενδοσχολικοί συντονιστές, μέντορες, υποδιευθυντές μετά από εισήγηση διευθυντή).

4. Εγκρίσεις εκπαιδευτικών προγραμμάτων και συνεργασιών από το ίδιο το σχολείο.

5. Ελληνική PISA: Αποτίμηση αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος σε μαθητές Στ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου.

6. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και επιμόρφωση.

7. Αξιολόγηση στελεχών εκπαίδευσης.

«Κρύβονται πίσω από κούφια συνθήματα»

Ο πρωθυπουργός επεσήμανε πως δεν είναι τυχαίο ότι ένας τους τέσσερις που φοιτούν σε δημόσιο ΙΕΚ είναι απόφοιτοι πανεπιστημίου. «Επέλεξαν έναν άλλο δρόμο ο οποίος θα τους βοηθήσει περισσότερο να διαπρέψουν επαγγελματικά. Σίγουρα είναι λάθος να σπρώχνουμε παιδιά σε τμήματα πανεπιστημίων που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση. Δεν θα θέλατε να πάτε σε τμήμα στο οποίο μπήκατε τυχαία. Δεν είναι καλό ούτε για εσάς ούτε για τη δημόσια εκπαίδευση» τόνισε.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στη διαδήλωση που γινόταν την ώρα της παρουσίασης από συλλόγους εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, γονείς και μαθητές. «Θα ήθελα να τους φωνάξω και να μου πουν τι τους ενοχλεί στην αξιολόγηση. Δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Θέλουμε να βοηθήσουμε δασκάλους και μαθητές να γίνουν καλύτεροι. Κρύβονται πίσω από κούφια συνθήματα. Είναι στο χέρι όλων μας να την κάνουμε πράξη με τον πιο παραγωγικό τρόπο. Έχει τον χαρακτήρα της επιβράβευσης. Να σπάσουμε προκαταλήψεις που κρύβονται μόνο σε κούφια λόγια».

Επιπροσθέτως, επισήμανε πως «μπορούμε να συζητήσουμε για το πώς θα γίνει η αξιολόγηση, ποιος θα αξιολογεί. Η αξιολόγηση συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο και στο χέρι μας είναι να την κάνουμε πράξη με τον πιο παραγωγικό και ουσιαστικό τρόπο. Η αξιολόγηση έχει και τον χαρακτήρα της επιβράβευσης. Ο δάσκαλος και καθηγητής που κάνει το κάτι παραπάνω πιστεύω ότι θέλει μια αναγνώριση ότι δούλεψε σκληρά και προσέφερε κάτι περισσότερο. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεται η σπουδαία δουλειά».

Αναλυτικά το δελτίο τύπου:

«Αλλάζουμε την παιδεία. Στην πράξη. Δημιουργούμε το Σχολείο του αύριο, σήμερα» – Παρουσίαση του νέου, αναβαθμισμένου σχολείου που θα λειτουργήσει από το Σεπτέμβριο.

Στο «Στρογγυλό» Σχολείο που στεγάζει το 1ο Γυμνάσιο, το 1ο ΓΕΛ και το πρώτο ΙΕΚ Αγίου Δημητρίου, πραγματοποιήθηκε σήμερα, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, η εκδήλωση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων στην οποία παρουσιάστηκε το νέο, αναβαθμισμένο σχολείο που θα λειτουργήσει από το Σεπτέμβριο. Το κτίριο του σχολείου που επελέγη έχει σχεδιαστεί από τον αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτο, με κυκλική διάταξη των αιθουσών διδασκαλίας, που σηματοδοτούν, μεταξύ άλλων, τη μετάβαση από μία εκπαίδευση που εστιάζει σε δύο επίπεδα (τάξη-σχολείο) σε μία εκπαίδευση πολυεπίπεδη, ευέλικτη, χωρίς στεγανά, με εξελισσόμενες μαθητικές ομάδες.

Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως αναφέρθηκε σε παρεμβάσεις που έχουν υλοποιηθεί συστηματικά τα τελευταία δύο χρόνια, για παρεμβάσεις που δοκιμάστηκαν πιλοτικά και πλέον θα εφαρμοστούν καθολικά από το Σεπτέμβριο, αλλά και για νέες παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο που τίθεται αυτήν την εβδομάδα σε διαβούλευση, για ένα σχολείο πιο ελεύθερο, πιο αυτόνομο, αλλά και με περισσότερη διαφάνεια και λογοδοσία. Ένα σχολείο που λειτουργεί ως ο πλέον καθοριστικός μοχλός κοινωνικής κινητικότητας για κάθε παιδί. Ειδικότερα, η Υπουργός περιέγραψε τους 4 βασικούς άξονες, μέσω των οποίων επιτυγχάνεται η αναβάθμιση του σχολείου και η παιδεία αλλάζει στην πράξη:

  1. Το σχολείο των σύγχρονων δεξιοτήτων, με έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, επίλυση προβλημάτων, συνεργασία. Από το Σεπτέμβριο θα εφαρμοστούν καθολικά, σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, με θεματικές όπως ο σεβασμός στο περιβάλλον, εκπαιδευτική ρομποτική, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, οδική ασφάλεια. Θα εισαχθούν δραστηριότητες στα Αγγλικά σε όλα τα νηπιαγωγεία, θα δοκιμαστούν πιλοτικά νέα προγράμματα σπουδών με πυλώνα την καλλιέργεια κριτικής σκέψης, μία νέα φιλοσοφία με έμφαση στους ίδιους τους μαθητές.

 

  1. Ίσες ευκαιρίες για όλους, μέσα από την ενίσχυση της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους, ως προϋπόθεση για την εξάλειψη των κοινωνικών ανισοτήτων και την επίτευξη ουσιαστικής κοινωνικής κινητικότητας. Από το Σεπτέμβριο θα λειτουργήσει το νηπιαγωγείο από τα 4 έτη για όλους, σχεδόν διπλάσια Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, έχει ήδη δοθεί ενίσχυση στις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες για την αγορά ψηφιακού εξοπλισμού συνολικού ύψους 112 εκ. ευρώ, δρομολογείται οριζόντιο σχέδιο δράσης για τα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

 

  1. Εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές με επαγγελματική προοπτική, μέσω της ουσιαστικής αναβάθμισης και ανάδειξης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

 

Από το Σεπτέμβριο, προβλέπεται σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός στο σχολείο, συνδέονται οι  δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, ξεκινούν να λειτουργούν τα πρώτα 6 Πρότυπα ΕΠΑΛ, εφαρμόζεται ήδη το παράλληλο μηχανογραφικό, ώστε να αναδεικνύονται περισσότερο οι εναλλακτικές των νέων μας που περιλαμβάνουν και τη δημόσια επαγγελματική κατάρτιση.

 

  1. Ενίσχυση της θέσης των εκπαιδευτικών μας, περισσότερη αυτονομία στα σχολεία μας και αξιολόγηση με ρυθμίσεις που προβλέπονται στο νομοσχέδιο υπό κατάθεση.  Δείχνοντας μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας, τους παρέχεται η δυνατότητα να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες πιο δημιουργικά, πιο ελεύθερα, πιο αυτόνομα, με παράλληλους μηχανισμούς αξιολόγησης και διαφάνειας. Το νέο νομοσχέδιο που θα τεθεί την εβδομάδα αυτή σε δημόσια διαβούλευση δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς μας να επιλέγουν σχολικά βιβλία, να δημιουργούν ομίλους, να αξιολογούν τους μαθητές τους με εναλλακτικούς τρόπους, πχ με εργασία ή να καλείται ο μαθητής να προετοιμάσει παράδοση μαθήματος, να αξιοποιούν τις σχολικές εγκαταστάσεις εκτός ωραρίου, να συνεργάζονται με φορείς, μεταξύ άλλων.

Αναβαθμίζονται οι εκπαιδευτικοί μας, με την ενίσχυση του ρόλου τους και τον πολλαπλασιασμό των θέσεων ευθύνης, καθιερώνεται σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών με στόχο την ενδυνάμωσή τους, αναβαθμίζονται οι δομές της εκπαίδευσης.

Κλείνοντας, η Υπουργός Νίκη Κεραμέως υπογράμμισε:

«Για όλες αυτές τις τομές, για τις αλλαγές γενικά στην εκπαίδευση που παίρνουν σάρκα και οστά, για τη σκληρή δουλειά θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά την Υφυπουργό Ζέττα Μακρή, τον Υφυπουργό Άγγελο Συρίγο, τους Γενικούς μας Γραμματείς, Αλέξανδρο Κόπτση, Γιώργο Βούτσινο, Αποστόλη Δημητρόπουλο, Γιώργο Καλαντζή και όλους τους συνεργάτες μας.

Παρά την πανδημία, προχωρήσαμε σε τομές.

Τομές για ένα σύγχρονο σχολείο που επενδύει στις δεξιότητες.

Τομές για ένα σχολείο που δημιουργεί περισσότερες ευκαιρίες για όλους.

Τομές για ένα σχολείο που εξασφαλίζει εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές.

Τομές για ένα σχολείο πιο ελεύθερο και πιο αυτόνομο, που φέρνει τον εκπαιδευτικό στην καρδιά του αυτόνομου και αναβαθμισμένου σχολείου, που απελευθερώνει τη δημιουργική πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών.

Αυτοί είναι οι 4 άξονες της πολιτικής μας για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών. Αλλάζουμε την παιδεία. Στην πράξη. Δημιουργούμε το Σχολείο του αύριο, σήμερα».




Πηγή