Το ψηφιδωτό της Θεοτόκου (Βρεφοκρατούσας) στην Αγιά Σοφιά, στην Κωνσταντινούπολη.

Διά τὴν Πόλῐν

Διά τὴν Πόλῐν πολεμήσομεν
Μαρμαρωμένος βασιλεύς ἐστί ὁ δῆμος ὁ ἑλληνικός
Τήν ῥίζᾰν αὐτοῦ εὑρήσει
Αἱ θάλατται, τά Μυστήρια τῆς Ἐλευσῖνος, αἱ ἐκκλησίαι
Τὰ ἄπιστᾰ ὄντα λήψονται τὸ Μέγιστον Φῶς
Περιμένω τὴν στιγμήν διά τὴν Πόλῐν
Διά τὸν Ναόν τῆς τοῦ Θεοῦ Σοφίᾱς

Η Ελλάς Ευγνωμονούσα, Θεόδωρος Βρυζάκης (1858)
Κι όμως δεν πίστεψα
Όρους αντέστρεψα
Είμαι ο Έλληνας που πολεμά
Είπαν πως χάθηκα
Δρόμους μου χάραξαν
Έμεινα μόνος μου κι όμως επέζησα
Έζησα στη φωτιά

Αλέξανδρος (Άλεξ) Παναγή, Στη φωτιά (Eurovision 1995)

Αναγνώστες

Παρασκευή 3 Νοεμβρίου 2023

Μουσική Παρασκευή - Χρόνης Αηδονίδης ~ Γιατί πουλί μ' δεν κελαηδείς





Χρόνης Αηδονίδης
Γενικές πληροφορίες
Γέννηση23 Σεπτεμβρίου 1928
Καρωτή Έβρου
Θάνατος23 Οκτωβρίου 2023 (95 ετών)
Αθήνα
Συνθήκες θανάτουφυσικά αίτια
Τόπος ταφήςΜελίσσι Κορινθίας
Χώρα πολιτογράφησηςΕλλάδα
Εκπαίδευση και γλώσσες
Ομιλούμενες γλώσσεςνέα ελληνική γλώσσα
Πληροφορίες ασχολίας
Ιδιότητατραγουδιστής
Οικογένεια
ΣύζυγοςΦωτεινή Αηδονίδου (1960-2023)
Commons page Σχετικά πολυμέσα

Ο Πολυχρόνης «Χρόνης» Αηδονίδης (Καρωτή Έβρου, 23 Σεπτεμβρίου 1928 - 23 Οκτωβρίου 2023) ήταν Έλληνας μουσικός και τραγουδιστής της Θρακιώτικης παραδοσιακής μουσικής.

Βιογραφικό σημείωμα

Γεννήθηκε στις 23 Σεπτεμβρίου του 1928, στην Καρωτή, ένα χωριό κοντά στο Διδυμότειχο. Γιος του ιερέα Χρήστου και της Χρυσάνθης Αηδονίδη, είναι ο δεύτερος από τα πέντε αδέλφια του. Στο χωριό του, στην Καρωτή, πέρασε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια κι εκεί έμαθε τα πρώτα του τραγούδια και μυήθηκε στον κόσμο της παραδοσιακής μουσικής, πρώτα από τη μητέρα του, που γνώριζε τα περισσότερα τραγούδια της Θράκης κι έπειτα απ' τους πλανόδιους μουσικούς.

Μαθητής ακόμα, διδάχθηκε βυζαντινή μουσική από τον πατέρα του και κατόπιν στο Διδυμότειχο από τους εξέχοντες ψάλτες Μιχάλη Κεφαλοκόπτη και Δημήτριο Μανάκα, ο οποίος αναγνώρισε νωρίς τα φωνητικά χαρίσματα του έφηβου Χρόνη. Ολοκλήρωσε αργότερα τις σπουδές του στη βυζαντινή μουσική, στην Αθήνα, στο Ελληνικό Ωδείο, κοντά στον Θεόδωρο Χατζηθεοδώρου.

Αργότερα διορίστηκε ως κοινοτικός δάσκαλος στα Πετρωτά Ροδόπης προς τις ακτές του Αιγαίου. Το 1950 βρέθηκε στην Αθήνα και εργάστηκε στο Σισμανόγλειο Νοσοκομείο ως λογιστής.

Το 1953 γνώρισε τον λαογράφο Πολύδωρο Παπαχριστοδούλου, ο οποίος του πρότεινε να συμμετέχει στην εκπομπή του «Θρακικοί Αντίλαλοι», στο κρατικό ραδιόφωνο. Διστακτικός στην αρχή ο Χρόνης Αηδονίδης εντέλει αποφάσισε να λάβει μέρος στην προσπάθεια διάσωσης της ελληνικής μουσικής παράδοσης.

Από τότε και με τη βοήθεια του Πολύδωρου Παπαχριστοδούλου, άρχισε να παίρνει μέρος στις εκπομπές του, συμμετέχοντας πολύ σύντομα ως μονωδός στη Χορωδία του Παντελή Καββακόπουλου. Αργότερα συμμετείχε και στη χορωδία του Σίμωνα Καρά, ενώ από το 1957 ανέλαβε τακτική εβδομαδιαία εκπομπή στο ραδιόφωνο, προβάλλοντας το μουσικό θησαυρό της πατρίδας του, της Θράκης. Ήταν η πρώτη φορά που τα Θρακιώτικα τραγούδια ακούγονταν σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας.

Απεβίωσε στις 23 Οκτωβρίου 2023 σε ηλικία 95 ετών.

Εργογραφία

Έχει μια πλούσια δισκογραφία, με πολλά από τα ωραιότερα τραγούδια της Θράκης, βόρειας, ανατολικής και δυτικής.

Σημαντικές δισκογραφικές δουλειές:

  • 1990: Συνεργάζεται με τον Γιώργο Νταλάρα, στο δίσκο «Τ' Αηδόνια της Ανατολής». Οι παραδοσιακοί ήχοι ακούγονται σε ευρύτερο κοινό.
  • 1993: Ο διπλός δίσκος «Τραγούδια και σκοποί της Θράκης», έκδοση των πανεπιστημιακών εκδόσεων Κρήτης συνοδευόμενος από ένα πλούσιο λαογραφικό υλικό και με τραγούδια αποκλειστικά ερμηνευμένα από το Χρόνη Αηδονίδη.
  • 1998: «Θράκη, Ανατολική Ρωμυλία, Μαύρη Θάλασσα», έκδοση της σειράς "Έλληνες Ακρίτες" από την FM Records συνοδευόμενος από ένα πλούσιο λαογραφικό υλικό και με τραγούδια ως επί το πλείστον ερμηνευμένα από το Χρόνη Αηδονίδη.
  • 2000: «Η Θράκη των Ελλήνων», έκδοση από το Αρχείο Ελληνικής Μουσικής συνοδευόμενος από ένα πλούσιο λαογραφικό υλικό και με τραγούδια αποκλειστικά ερμηνευμένα από το Χρόνη Αηδονίδη.
  • Το 2001 συνεργάστηκε με τον Νίκο Κυπουργό, στο δίσκο «Τα μυστικά του Κήπου», ερμηνεύοντας ένα νανούρισμα (το «Βλέφαρό μου»), σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου, με ήχο παραδοσιακό αλλά και τη φρεσκάδα της πνοής της εποχής μας.
  • Το 2002 συνεργάζεται με τον Μπάμπη Τσέρτο, στο δίσκο «Ανάγλυφα μιας τέχνης ταπεινής», ερμηνεύοντας μαζί του ένα παραδοσιακό τραγούδι της Μικράς Ασίας (το «Σύρε να πεις της μάνας σου»).
  • Το 2003, άλλη μια ιδιαίτερη συνεργασία, θα προστεθεί στο ενεργητικό του, με το δίσκο «Στης καρδιάς μου τ’ ανοιχτά», στην οποία θα συναντήσει τις μελωδίες του Παντελή Θαλασσινού σε δύο τραγούδια των Ηλία Κατσούλη («Αχ κορμί ζωγραφιστό μου») και Χρυσόστομου Γελαγώτη («Κατερίνα Καρδερίνα»).
  • Το 2004, με το διπλό cd «Όταν οι δρόμοι συναντιούνται», ηχογραφεί για πρώτη φορά, μαζί με τη μαθήτρια του Νεκταρία Καραντζή, βυζαντινούς ύμνους. Παρότι ξεκίνησε το δρόμο της μουσικής από ψάλτης, ήταν η πρώτη φορά, με το cd αυτό, που παρέδωσε στη δισκογραφία δείγμα των εξαιρετικών ικανοτήτων και στο χώρο της Βυζαντινής Μουσικής

Στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας του 2004, ο Χρόνης Αηδονίδης καλωσόρισε τους ξένους φίλους μας, στην τελετή λήξη, τραγουδώντας το καθιστικό: «Φίλοι μ' καλωσορίσατε».

Συναυλίες και εμφανίσεις

Έχει λάβει μέρος σε εκατοντάδες εκδηλώσεις τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο Εξωτερικό (ΑμερικήΑυστραλία, σε όλα τα κράτη της τέως Σοβιετικής Ένωσης, Ευρώπη).

Την πρωτοχρονιά του 2000, σε ένα παγκόσμιο τηλεοπτικό εορταστικό πρόγραμμα υποδοχής της νέας χιλιετίας, κάθε χώρα αναλαμβάνει να μεταδώσει με video-clip, μέσω δορυφορικής σύνδεσης, ένα τραγούδι, για να καλωσορίσει το νέο αιώνα. Η Ελλάδα καλωσόρισε την ανατολή του 2000 στο Σούνιο, με τη φωνή του Χρόνη Αηδονίδη στα τραγούδια «Να 'μαν πουλί να πέταγα» και «Βασίλεψεν Αυγερινός». Το video-clip που απαθανάτισε αυτή τη στιγμή επιμελήθηκε ο γνωστός σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης. Από τότε πολλά τραγούδια του Χρόνη Αηδονίδη ακούγονται στο εξωτερικό, στα ραδιόφωνα αλλά και ως σήματα σε εκπομπές ή και σε τηλεοπτικά διαφημιστικά σποτ σε χώρες της Ευρώπης.

Το Πάσχα του 2005, συμμετείχε στην καθημερινή επετειακή εκπομπή της ΕΤ1 που προβλήθηκε καθ' όλη τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, με τίτλο «Επικράνθη», ψάλλοντας βυζαντινούς ύμνους της περιόδου, μαζί με τη μαθήτρια και συνεργάτιδά του Νεκταρία Καραντζή καθώς και τον καθηγητή βυζαντινής μουσικής, θεολόγο και φιλόλογο Δημήτρη Βερύκιο. Στην εκπομπή συμμετείχαν, διαβάζοντας αναγνώσματα των ημερών, οι ηθοποιοί Γρηγόρης Βαλτινός και Κοραλία Καράντη.

Διδασκαλία - Δραστηριότητες

Δίδασκε επίσης παραδοσιακό τραγούδι:

  • στο Χαλάνδρι, στο Ίδρυμα Ζήση.
  • στο Κεντρικό Ωδείο (Κώστα Κλάββα) (όπου πέραν από παραδοσιακό τραγούδι, διδάσκει και βυζαντινή μουσική).
  • είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του «Κέντρου Μελέτης Μουσικής Παράδοσης Θράκης, Μικράς Ασίας και Ευξείνου Πόντου» (τμήματος της Ε.Π.Α.Δ.Α.).
  • είναι δημιουργός και εμπνευστής της ίδρυσης και λειτουργίας του «Εργαστηρίου Παραδοσιακής Μουσικής» του Δήμου Αλεξανδρούπολης, του οποίου είναι και καλλιτεχνικός διευθυντής.
  • είναι επίσης ιδρυτικό μέλος του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής.

Ο Χρόνης Αηδονίδης θεωρείται σημαντικός παραδοσιακός ερμηνευτής της Ελλάδας.


   Πηγή


 Ακολουθεί το τραγούδι.




Γιατί πουλί μ΄ δεν κελαηδείς πως κελαηδούσες πρώτα; Για πως μπορώ να κελαηδώ; Με κόψαν τα φτερούδια μου, με πήραν τη λαλιά μου. Μας πήρανε μπρ' αμάν την Πόλη μας. Μας πήρανε την Πόλη μας και την Αγιά Σοφιά μας. Κλαίγει πικράν η Παναγιά...



ΑΠΟ ΕΔΩ ΘΑ ΡΘΕΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΚΟ! Πράσινο φως στο Ισραήλ! Κρυφή προειδοποίηση για μεγάλο σεισμό!


Στο Συρτάρι Και Το Σκάνδαλο Των Υποκλοπών


 

Η άγνωστη φύσις της σελήνης και η ταινία Star Wars!


80.000 ελατάκια στα αζήτητα

 του Άρη Χατζηγεωργίου


Ανεξήγητο γιατί δεν εγκρίνεται η προγραμματική σύμβαση με τον Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας ώστε να υλοποιηθεί η φύτευση ● Η κυβέρνηση Μητσοτάκη απαξιοί να απαντήσει στις εκκλήσεις του Φορέα, την ώρα που μιλά για ιδιώτες χορηγούς αναδάσωσης μετά τις καταστροφές του πρόσφατου καλοκαιριού ● Τι συμβαίνει όταν δώδεκα φορείς κωφεύουν, κι ενώ υπάρχουν τα κονδύλια;

Γενοκτονία ελάτων στην Πάρνηθα! Ογδόντα χιλιάδες μικρά ελατάκια, που μεγαλώνουν εδώ και τέσσερα χρόνια σε δασικό φυτώριο για να φυτευτούν και να αποκαταστήσουν μέρος της καταστροφής από την πυρκαγιά του 2007, κινδυνεύουν να καταλήξουν στη χωματερή καθώς εδώ και έναν χρόνο οι αρμόδιοι δεν εγκρίνουν την προγραμματική σύμβαση για τα έργα αναδάσωσης.

Η φύτευση των μικρών δέντρων μπορεί να γίνει μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών και αποκλειστικά την περίοδο του φθινοπώρου μέχρι τον Νοέμβριο. Ο Φορέας Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας διαθέτει τα απαραίτητα κονδύλια, παρήγαγε μελέτες που εγκρίθηκαν αλλά κανείς δεν του απαντά από τον Σεπτέμβριο του 2020 για τις Προγραμματικές Συμβάσεις Αναδάσωσης που θέλει να υπογράψει ώστε να υλοποιηθεί η φύτευση, όπως έχει συμβεί πολλές φορές στα χρόνια έως το 2019, όταν φυτεύτηκαν συνολικά 201.278 φυτάρια Κεφαλληνιακής Ελάτης.

Ο Φορέας Διαχείρισης εκπέμπει «φωνή βοώντος», όχι στην έρημο αλλά στην κάποτε κατάφυτη Πάρνηθα, όπου το δάσος παλεύει να αναγεννηθεί μετά από όσα συνέβησαν το σημαδιακό καλοκαίρι του 2007 που ξεκίνησε με τον αφανισμό 20.000 στρεμμάτων με έλατα δίπλα στην Αθήνα και έκλεισε με τους δεκάδες νεκρούς στην Ηλεία.

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, που μιλά για ιδιώτες χορηγούς αναδάσωσης μετά τις καταστροφές του πρόσφατου καλοκαιριού, απαξιοί να απαντήσει στις εκκλήσεις, ενώ σε επιτόπου επίσκεψή του πριν από δέκα μέρες ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Αμυράς υποσχέθηκε να ξεκινήσουν «πιλοτικές αναδασώσεις», αγνώστων λοιπών στοιχείων. Τι συμβαίνει λοιπόν;

Ενα έγγραφο, με ημερομηνία 2 Ιουλίου 2021 που έστειλε ο Φορέας Διαχείρισης Πάρνηθας σε 12 αποδέκτες, δίνει μια απάντηση. «...Εφόσον δεν λάβαμε καμία απάντηση ούτε από σας ούτε από άλλον εμπλεκόμενο, καθίσταται σαφές ότι δεν επιθυμείτε να υπογράψετε προγραμματική σύμβαση», αναφέρει το έγγραφο που απευθύνεται στη Γενική Διεύθυνση Δασών και Αγροτικών Υποθέσεων - Διεύθυνση Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής. Το έγγραφο, που βρίσκεται στη διάθεση της «Εφ.Συν.», κοινοποιείται ταυτόχρονα σε 5 αποδέκτες εντός του υπουργείου Περιβάλλοντος (Γραφείο Υφυπουργού, Γενική Γραμματεία Φυσικού Περιβάλλοντος, Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος, Διεύθυνση Δασικών Εργων και Υποδομών, Γενική Διεύθυνση ΟΦΥΠΕΚΑ) και άλλους 6 στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής (Γενική Διεύθυνση Δασών και Αγροτικών Υποθέσεων, Συντονιστή Αποκεντρωμένης, Διεύθυνση Δασών Ανατολικής Αττικής, Διεύθυνση Αναδασώσεων Αττικής, Δασαρχείο Πάρνηθας, Δασαρχείο Καπανδριτίου).

Τι συμβαίνει λοιπόν όταν δώδεκα φορείς κωφεύουν; Αποκαλυπτικά είναι και τα σχετικά έγγραφα που επικαλείται ο Φορέας. Το πρώτο από αυτά είναι σταλμένο από τις 28 Σεπτεμβρίου του 2020, «με το οποίο προωθήθηκαν στο Δασαρχείο Πάρνηθας προγραμματικές συμβάσεις για την εκτέλεση τριών έργων».

Ο αντιπρόεδρος του Φορέα Πάρνηθας, Γιάννης Στάμου, με τον οποίο επικοινωνήσαμε, μας εξηγεί ότι εκτός από τη σύμβαση για τη φύτευση των μικρών ελάτων υπάρχουν ακόμη δυο συμβάσεις: μία για έργα «Ανάδειξης Χώρων Αναψυχής του Εθνικού Δρυμού» με προϋπολογισμό 206.703 ευρώ και μία για τη «Συντήρηση Πινακίδων Σήμανσης», προϋπολογισμού 57.410 ευρώ.

Μήπως δεν υπάρχουν χρήματα; ρωτάμε τον κ. Στάμου. «Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Ο Φορέας της Πάρνηθας έχει ακόμη υπόλοιπο από τις δωρεές 1 εκατομμυρίου ευρώ που συλλέχθηκαν μετά την καταστροφή του 2007. Τα προηγούμενα χρόνια είχε επίσης ετήσια ανταποδοτικά έσοδα από το καζίνο», απαντά. «Με αυτόν τον τρόπο χρηματοδοτεί συνεχώς μελέτες και έργα τα οποία εκτελεί πάντοτε μέσω προγραμματικών συμβάσεων με τα δασαρχεία, που εγκρίνονταν πάντοτε χωρίς καθυστέρηση», προσθέτει.

Ολα αυτά τα χρόνια έχουν φυτευτεί πάνω από 200.000 νέα έλατα σε έκταση σχεδόν 5.000 στρεμμάτων από τα 20.000 που κάηκαν το 2007. Επίσης έχουν φυτευτεί περίπου 193.000 μικρά πευκάκια (είναι απαραίτητα για να αναπτυχθούν στη σκιά τους τα μικρά έλατα) και 1.200 φυτά χνοώδους δρυός. Αρα, τι συμβαίνει τώρα; Περιμένουμε τους χορηγούς αναδάσωσης ή τις πιλοτικές αναδασώσεις;

«Αυτό που γνωρίζω είναι ότι κανείς δεν απαντά γραπτώς σε ένα αίτημα για έτοιμα έργα», απαντά ο κ. Στάμου. Ο όρος «πιλοτικές αναδασώσεις» δεν είναι κατανοητός, αφού ο Φορέας πάντοτε εκπονούσε συγκεκριμένες μελέτες όπως αυτές που εκκρεμούν. «Υπάρχει ένα απόθεμα 150.000 μικρών ελάτων από τα οποία πάνω από τα μισά ξεπερνούν το όριο ηλικίας για φύτευση. Δεν γνωρίζω αν περιμένουν χορηγούς αναδάσωσης, αλλά ξέρω ότι η Πάρνηθα διαθέτει ταμείο, το οποίο μάλιστα είναι δεσμευμένο από δωρεές για έργα αναδάσωσης».


Μήπως υπάρχει πρόβλημα με το ποιος θα είναι «κύριος του έργου της αναδάσωσης»; Ρωτούμε αυτό τον κ.Στάμου επειδή μέσα στο έγγραφο ο Φορέας λέει στους δώδεκα αποδέκτες ότι δεν επιθυμούν την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης για αυτό τον λόγο. «Προφορικά, υπάρχουν τέτοιες αιτιάσεις», μας απαντά. Δηλαδή, φοβούνται οι άλλοι φορείς ότι κάνοντας αυτό το έργο ο Φορέας αποκτά δικαιώματα στις δασικές εκτάσεις; «Ο Φορέας είναι κύριος του έργου επειδή βάζει τα χρήματα και αυτό γίνεται δεκτό από το υπουργείο», μας απαντά ο αντιπρόεδρος. «Αλλωστε πάντα υπάρχει αναφορά στις συμβάσεις ότι η εκτέλεση του έργου δεν δημιουργεί δικαιώματα».

Η συζήτηση περί δικαιωμάτων από εκείνον που εκτελεί έργα αναδάσωσης προκαλεί ακόμη μία ερώτηση: Εάν οι αρχές του κράτους φοβούνται ότι ο Φορέας της Πάρνηθας (τελεί υπό κατάργηση – η κυβέρνηση τον αντικαθιστά με τον ΟΦΥΠΕΚΑ) θα εγείρει δικαιώματα στο δάσος, δεν φοβούνται το ίδιο για τους ιδιώτες χορηγούς αναδάσωσης; «Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι αυτά περιγράφονται ξεκάθαρα στις συμβάσεις. Τι θα γίνει με τις συμβάσεις που θα υπογράψουν με τους ιδιώτες δεν το γνωρίζω», απαντά ο κ. Στάμου, ο οποίος πριν αναλάβει το 2019 αντιπρόεδρος υπηρέτησε ως δασολόγος σε δημόσιες δασικές υπηρεσίες από όπου και συνταξιοδοτήθηκε.


Πηγή


Άγαλμα του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου στην Πλατεία Μητροπόλεως, στην Αθήνα.

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ