Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2025

Moυσικὴ Παρασκευή - Ἀλκυόνη ~ Ξενιτεμένα μου πουλιὰ


Η Αλκυόνη (Μαρία Ζλατάνη) έμαθε να παίζει πιάνο στην ηλικία των έξι ετών, ακούγοντας τον πατέρα της να παίζει σε ένα παλιό εγκαταλελειμμένο πιάνο στο σπίτι τους. Ήταν η αγάπη του πατέρα της για τη λαϊκή μουσική που την οδήγησε να τον ακολουθεί σε διάφορες μουσικές συναυλίες και συγκεντρώσεις. Σπούδασε κλασικό πιάνο, αλλά ήταν μόνο αργότερα που αποφάσισε να γράφει τα δικά της τραγούδια, ακολουθώντας την τέχνη της σύνθεσης τραγουδιών.

Μεγαλώνοντας σε ένα μικρό χωριό που περιβάλλεται από βουνά και ποτάμια, αναπτύχθηκε μέσα της μια απέραντη αγάπη για τη φύση και τα πουλιά. Το καλλιτεχνικό της όνομα, Αλκυόνη, αποτελεί φόρο τιμής σε ένα όνειρο που συχνά είχε, όπου ήταν ένα πουλί.

Αισθητικά, η μουσική της επηρεάζεται βαθιά από indie-pop, κινηματογραφικά και λαϊκά στοιχεία. Οι χρόνοι της ως μέλους χορωδίας την οδήγησαν να ενσωματώσει μελαγχολικές χορωδίες και φωνητικά φόντα στα τραγούδια της, δηλώνοντας ότι “υπάρχει κάτι τόσο ακραία πρωτόγονο και ισχυρό σε μια χορωδία, που απλά ένιωσε σωστό να το χρησιμοποιήσει”. Πιστεύει ακράδαντα στη δύναμη της μουσικής. Μιας και η μουσική μπορεί να διαμορφώσει ιδέες. Και οι ιδέες μπορούν πραγματικά να διαμορφώσουν τον κόσμο.




Συνεντεύξεις της μπορείτε να αναγνώσετε εδώ κι εδώ.

Για το τραγούδι

Τα περισσότερα χωριά, κυρίως τα ορεινά, έχουν τη δική τους μοίρα. Τον ξενιτεμό, τη νοσταλγία για την πατρίδα και το όνειρο της επιστροφής.  Αυτοί που έφυγαν από τα χωριά με ένα μαντήλι και λίγες ευχές, αφήνοντας πίσω τους πέτρες και βράχια, και πήγαν στα ξένα, γεμάτοι όνειρα για μια καλύτερη ζωή, νοσταλγούν τον τόπο που τους γέννησε και γυρίζουν πότε-πότε να προσκυνήσουν τη γενέθλια γη.  Οι μικρές μας πατρίδες για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν ο μεγάλος αιμοδότης της ξενιτιάς, με χιλιάδες μετανάστες να είναι διασκορπισμένοι εκείνα τα χρόνια στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Ήταν μεγάλη η αιμορραγία για τα μέρη αυτά, γιατί έφευγε ο νέος πληθυσμός, ερήμωναν ολόκληρα χωριά και μαράζωνε ο τόπος με τη μοναξιά των γερόντων που ζούσαν μονάχα για να περιμένουν. Δεν υπήρχε σπίτι να μην έχει και έναν ξενιτεμένο. Όσοι έμεναν πίσω δε σταματούσαν να τους σκέφτονται, να προσμένουν την επιστροφή τους και να πονούν. Και ο πόνος τους έγινε τραγούδι, και το τραγούδι βάλσαμο που τους γλυκαίνει κάπως τις πικραμένες τους καρδιές.

Ξενιτεμένο μου πουλί και παραπονεμένο,
η ξενιτιά σε χαίρεται κι εγώ έχω τον καημό σου.
Τι να σου στείλω, ξένε μου, αυτού στα ξένα που είσαι;
Σου στέλνω μήλο σέπεται, κυδώνι μαραγκιάζει,
σου στέλνω και το δάκρυ μου σ’ ένα χρυσό μαντίλι.
Το δάκρυ μου είναι καυτό και καίει το μαντήλι.


Το «Ξενιτεμένο μου πουλί» είναι το πιο γνωστό τραγούδι, που αναφέρεται στον ξενιτεμένο νέο. Το άκουσμά του σκορπάει ρίγη συγκίνησης. Το τραγουδούν σε πολλές περιοχές της Ηπείρου, για να εκφράσουν το μεγάλο τους πόνο γι’ αγαπημένα τους πρόσωπα που βρίσκονται μακριά. Η λαϊκή μούσα παρομοιάζει τον ξένο με αποδημητικό πουλί, που έφυγε και βρίσκεται μόνος κι έρημος, με το παράπονο να τον πνίγει κάθε μέρα. Η ξενιτιά χαίρεται τα νιάτα του, ρουφώντας τα μέρα με τη μέρα, κρατώντας τον σφιχτά στην αγκαλιά της και πίνοντας καθημερινά τον τίμιο ιδρώτα του προσώπου του, ενώ οι δικοί του πίσω λιώνουν απ’ τον καημό του γυρισμού.


Αυτά που θέλουν να του στείλουν για να του δείξουν πως τον σκέφτονται και πως πονούν γι’ αυτόν, δεν φτάνουν γιατί είναι μακριά. Το μόνο που μπορούν να του στείλουν νοερά είναι ο πόνος, το δάκρυ της ψυχής, η σκέψη και η αμέριστη αγάπη τους, που είναι πολύτιμη σαν χρυσοκέντητο μαντήλι. Μα το μαντήλι καίγεται απ’ το μεγάλο πόνο, που σαν το δάκρυ είναι καυτός και καίει. [...]



Ξενιτεμένα μου πουλιὰ καὶ παραπονεμένα 
Μωρέ, ξένε μου 
Καὶ παραπονεμένα... 

Ἡ ξενιτιά σας χαίρεται 
Τὰ νιᾶτα τα γραμμένα 
Μωρέ, ξένε μου 
Τὰ νιᾶτα τα γραμμένα... 

Τί νὰ σοῦ στείλω ξένε μου 
Ν-αὐτοῦ στὰ ξένα πού 'σαι 
Μωρέ, ξένε μου... 
Ν-αὐτοῦ στὰ ξένα πού 'σαι... 

Σοῦ στέλνω μῆλο, σέπεται
Kυδώνι μαραγκιάζει 
Μωρέ, ξένε μου... 
Κυδώνι μαραγκιάζει... 

Σοῦ στέλνω καὶ τὸ δάκρυ μου 
Σ' ἕνα χρυσὸ μαντήλι 
Μωρέ, ξένε μου... 
Σ' ἕνα χρυσὸ μαντήλι... 

Τὸ δάκρυ εἶναι καυτὸ καὶ καίει τὸ μαντήλι 
Μωρέ, ξένε μου 
Καὶ καίει τὸ μαντήλι... 

Ξενιτεμένα μου πουλιὰ καὶ παραπονεμένα...

Μουσική Παρασκευή

Όσιος Δανιήλ ο Θάσιος

Ὁρμὰς παθῶν ἐπέσχε Δανιὴλ νέος,
ὡς πρὶν Δανιήλ, τῶν λεόντων τὰς μύλας,
Ἀμφὶ δύο καὶ δεκάτην Δανιὴλ βίοτον λίπε τόνδε.

Λειτουργικά κείμενα

Άγιος Κουρνούτος ο Ιερομάρτυρας επίσκοπος Ικονίου

Κλέους καταγνοὺς τοῦ παρόντος Κουρνοῦτος,
Ξίφει τὸ μέλλον ἐμπορεύεται κλέος.





                                     Πηγή

Άγιος Αυτόνομος


Θῦμα τραπέζῃ προὐτέθη τῇ σῇ Λόγε,
Θύτης σὸς Αὐτόνομος, ἐκθανὼν λίθοις.
Αὐτόνομος δὲ λίθοις δυωκαιδεκάτῃ κατελεύσθη.

Λειτουργικά κείμενα


Οπτικοακουστικό Υλικό


ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ